    From: "GT" <g...@c...op.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: "Psychole od Rydzyka"
    Date: Wed, 5 Oct 2005 09:09:32 +0200

    Użytkownik "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl> napisał :
    > Możliwe, ale nie na tej grupie.

    Uprzejmie proszę o wskazanie odpowiedniej i już mnie tu nie ma.

    > Nikt normalny nie chwali się swoją chorobą, żadną.

    Polskie prawo umożliwia mi chwalenie się moją chorobą. Orzeczenie o
    niepełnosprawności zawiera odnośniki do przepisów, które dokładnie podają
    rodzaj schorzenia.

    > A więc twierdzisz, że osoby o których mówił Wałęsa są chore psychicznie?
    > A nie ujawniasz ty przypadkiem tajemnicy lekarskiej?

    Poszukuję dokładnej definicji słowa "psychol". Słownik poprawnej polszczyzny
    podaje, że "psycho-" odnosi się do wszystkich zagadnień dotyczących
    psychiki. Zamierzam zakupić jako dowód film DVD pt: "Psychol", przypuszczam,
    że jest to określenie psychopatycznego mordercy.

    > A teraz bardziej serio. Wałęsa nigdy nie powiedział, że oto stawia
    > diagnozę medyczną i u tej czy innej osoby stwierdza taką to a taką chorobę
    > psychiczną.

    Pan Wałęsa nie posiada umiejętności czytania ze zrozumieniem. Nie jest ważne
    co mówi, ważne co stanowią przepisy.

    > Podobnie jak w reklamie z "wariatami drogowymi" w ogóle nie
    > chodzi o osoby chore w sensie medycznym (medycyna nawet nie używa takich
    > terminów jak wariat czy psychol) tylko o wariatów w rozumieniu potocznym,
    > czyli ludzi zachowujących się nieracjonalnie, nierozsądnie, absurdalnie,
    > głupio czy jak to jeszcze nazwać.

    Sprawa "wariatów drogowych" już jest przegrana przez PZU, Wyborcza napisała
    o tym, że "akcja uwłacza chorym psychicznie".

    > Jeśli zawiadomienie z pierwszego postu potraktowac serio to znaczy, że
    > autor uznaje/potwierdza, że "poszkodowane" osoby NAPRAWDĘ są chore
    > psychicznie. Dopiero wtedy miałoby sens rozważanie poszczególnych
    > zarzutów.

    Właśnie o to mi chodzi - czy Wałęsa użył potocznej, ale jednak diagnozy
    choroby psychicznej. Nie jestem prawnikiem i nie wiem, czy można tak
    zinterpretować ten przepis, ale dostrzegam pewne możliwości.

    > Wielką zaletą języka polskiego jest wieloznaczność wyrazów, bogactwo
    > przenośni, i innych środków wyrazu. Jeśli ktoś ma z tym problemy to
    > znaczy, że zmarnował czas spędzony w szkole podstawowej.

    Właśnie przez wieloznaczność można popełnić błąd i urazić kogoś. Szkoła
    podstawowa nie uczy takich rzeczy, nawet technikum nie uczy, czego
    najlepszym przykładem jest pan Wałęsa. Trzeba być dobrym prawnikiem, żeby
    badać takie niuanse.

    GT