    From: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Przyjmowanie pieniędzy na własne konto ROR
    Date: Tue, 2 Feb 2010 07:10:37 +0000 (UTC)

    Dnia Mon, 01 Feb 2010 19:51:18 +0100, Imiennika napisał(a):

    > Pierwsza sprawa:
    > Grzecznościowo od czasu do czasu Pan X robi Panu Y uprzejmość i
    > załatwia jakąs urzędową sprawę. Urząd podbiera jakieś tam opłaty więc
    > Pan X przelewa Panu Y na jego konto osobiste w banku kwotę na
    > załatwienie tej sprawy, Pan Y załatwia sprawę, płaci opłaty i odsyła
    > Panu X papier.
    >
    > Druga sprawa:
    > Pan Y jest etatowym pracownikiem firmy i przepuszcza przez prywatne
    > konto kwoty od klientów na załatwianie różnych spraw firmowych, po
    > prostu tak jest logistycznie wygodniej, bo Pan Y i tak osobiście biega
> [...]

    1. Ja osobiście uważam, że według kodeksu cywilnego jest to "umowa
    zlecenia załatwienia spraw", ale wiem, że niektórzy będą uważać takie
    przekazanie pieniędzy za depozyt nieprawidłowy. Tak tez może uważać urząd
    skarbowy. I naliczą odpowiedni podatek od czynności cywilno-prawnych.
    Zapewne sprawa do wygrania po długich odwołaniach, sądach i wydaniu kasy
    na prawników.

    2. Nie piszesz jakie to są sprawy. Teoretycznie według kodeksu cywilnego
    zapłacenie przez pana Y ma zawsze taki skutek jak zapłacenie bezpośrednio
    przez właściwą osobę, ale były już "dziwne" wyroki NSA, który nie uznał
    zapłacenia za kogoś innego podatków. Więc nie wiadomo czy w wypadku
    jakiegoś sporu zapłacenie przez Y zamiast właściwej osoby zostanie uznane.

    3. Zadbałbym przede wszystkim o sporządzanie jakichś notatek żeby w razie
    jakichkolwiek pytań ze strony urzędu skarbowego potrafić odpowiedzieć na
    pytannie za co był konkretny przelew.

    4. Jeśli uznamy, że jest to zlecenie i to bezpłatne, to pojawia się
    pytanie, czy urząd skarbowy nie uzna, że zlecający powinien zapłacić
    podatek od bezpłatnych świadczeń.