  • Data: 2005-10-11 19:31:07
    Temat: Re: Przestępstwo w Internecie - gdzie zgłaszać
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 10/10/2005 18:55, Przemysław Rokicki wrote :

    > i sie mylisz, gdyby byl z gory przeznaczony dla przestepstw wowczas
    > by podpadal pod to co cytowales

    Nie rozumiem. Przeformułuj, proszę, swoje zdanie.

    > Na forum dla fanów konopi

    > no i beda mieli racje, jezlei twierdzisz ze palenie konopii jest karalne podaj
    > podstawe prawna :-)

    Eeech. Słusznie. "Posiadanie konopii indyjskiej jest przestępstwem." :-)

    > nie, doniesienie ma zlozyc wtedy gdy jest pewny ze
    > 1. popelniono przestepstwo ( amozna sie zpayatc przed polijcanta czy w
    > rpokuraturze)
    > 2. wiemy na 100 % ze dana osoba popelnila przestepstwo

    > zartujesz chyba teraz co?

    Hmm. Przepis ma "ścigać" takich ludzi oczywiście.

    > w przypadku morderstwa tez nie ma sprecyzowanego zamiaru zabicia,
    > (patrz pobicie ze skutkiem smiertelnym)

    Już (chyba) wiem dlaczego nie możemy dojść do porozumienia w tej
    materii. Inaczej rozumiemy pewne pojęcia. Zobacz niżej.

    > Art 53 par 1 i par 2 pokazuje ze zawsze jest istotny zamiar.

    Art. 53 § 1 i 2 kk opisuje dyrektywy kary. Mówimy tu wyłącznie o
    przestępności czynu i o popełnieniu tego czynu. Inaczej, aby sąd mógł
    zastosować dyrektywy z rozdziału VI kk, musi najpierw stwierdzić, że
    czyn stanowi przestępstwo a jeszcze wcześniej czy stwierdzić czy czyn
    został popełniony.

    > nie jest absurdem, Bo spytac sie moze zanim zlozy oficjalne doniesienie.

    Czy chcesz przez to powiedzieć, że obowiązkiem zawiadamiającego jest:
    1. pytać się czy to co chce zgłosić jest przestępstwem,
    2. posłuchać odpowiadających mu?

    To co Ty masz na myśli pisząc "zamiar", jest związane z pojęciem
    umyślności. Dla mnie zaś "zamiar" jest, jak pisałem poprzednio,
    elementem przestępstw kierunkowych.
    Inaczej: dla mnie zamiar występował bezpośrednio w znamionach
    przestępstwa poprzez zwrot "w celu", zaś u Ciebie w fazie analizy
    umyślności bądź nieumyślności, gdzie występuje zamiar w postaci pojęć:
    zamiar bezpośredni, zamiar ewentualny (art. 9 § 1 kk)

    Podałeś przykład z zabójstwem i z pobiciem ze skutkiem śmiertelnym. Oba
    te przestępstwa charakteryzują się skutkiem w postaci śmierci człowieka.
    Ale, zabójstwo jest zbrodnią, a tą można popełnić wyłącznie umyślnie
    (art. 8 kk) (w zamiarze bezpośrednim lub ewentualnym -- art. 9 § 1 kk).
    Zatem sprawcy należy udowodnić, ze działał w celu popełnienia tego czynu
    zabronionego. Podkreślam: w celu popełnienia TEGO czynu zabronionego --
    (dla zabójstwa "zabicia człowieka", dla kradzieży "zabrania w celu
    przywłaszczenia cudzej rzeczy ruchomej" etc.).

    Rozpiszę rozumowanie po kolei, żebyś mógł wskazać w którym kroku, wg
    Ciebie popełniam błąd, OK?

    1. Czynem zabronionym z art. 269b jest: "udostępnianie programu
    komputerowego przystosowanego do..." (definicję czynu zabronionego
    zawiera art. 115 § 1 kk).
    2. Udostępniając tenże program komputerowy sprawca popełnia ten czyn
    zabroniony umyślnie "bo sprawca ma zamiar jego popełnienia, to jest chce
    go popełnić..." -- art. 9 § 1 kk. Chce popełnić _czyn zabroniony_ -- to
    wynika jasno z art. 9 § 1 kk -- a czynem zabronionym jest
    "udostępnianie". Inaczej, zamiarem bezpośrednim sprawcy jest
    "udostępnienie" i tylko ten zamiar jest badany przy stosowaniu art. 9 §
    1 kk.

    W dwóch krokach dowiedliśmy, że sprawca popełnił czyn zabroniony z art.
    9 § 1 kk. To czy czyn zabroniony popełniony przez sprawcę jest
    przestępstwem to odrębna kwestia. Czyn jednak został bez wątpienia
    popełniony.

    --
    Przemysław Płaskowicki
    I'm smarter than the average bear! (Yogi Bear)