eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoPrzekazanie darowizny własnemu dziecku obwarowane warunkiem › Re: Przekazanie darowizny własnemu dziecku obwarowane warunkiem
  • Data: 2011-02-22 18:33:47
    Temat: Re: Przekazanie darowizny własnemu dziecku obwarowane warunkiem
    Od: goldi <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 22 Lut, 17:30, Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl> wrote:

    > Moim zdaniem nie. Darowizna, jako bardzo specyficzna czynno prawna, bo
    > zawieraj ca rozporz dzenie pod tytu em darmym, zosta a w a nie z uwagi
    > na swoj specyficznos obwarowana wymogami co do formy. Jak si
    > podkre la po to, eby darczy ca mia okazje dobrze si zastanowi co
    > robi, skoro chce za darmo co komu da . Z czego IMHO wynika, ze to
    > zastanowienie, musi obejmowa u wiadomienie, ze daje w a nie za darmo, a
    > nie za co , bo to jest istota darowizny, a zatem nie moze domaga si
    > czego w zamian, ani uzale ni od warunku.

> [...]

    Po pierwsze nie zgodzę się z tezą, że "nie można domagać się czegoś w
    zamian". Można się w umowie przewidzieć spełnienie przez
    "obdarowanego" świadczenia wzajemnego, co będzie miało ten skutek, że
    zawarta przez strony umowa nie będzie stanowiła darowizny (nawet jeśli
    strony nazwały ją darowizną).

    Po drugie, nie widzę podstawy prawnej dla zakazu dokonywania darowizny
    pod warunkiem. Nieodpłatność nie jest synonimem bezwarunkowości. Gdyby
    wolą ustawodawcy było uznanie za darowiznę tylko umów bezwarunkowych,
    wówczas art. 888 k.c. miałby np. treść "Przez umowę darowizny
    darczyńca zobowiązuje się bezwarunkowo do nieodpłatnego
    przysporzenia..." (miałoby to ten skutek, że warunkowe darowizny
    stanowiłyby umowy nienazwane). Z kolei gdyby wolą ustawodawcy było
    niedopuszczenie do dokonywania nieodpłatnych, ale zarazem warunkowych
    przysporzeń, mógłby wprowadzić np. taki przepis "Darowizna dokonana
    pod warunkiem jest nieważna".