eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoPrzekazanie darowizny własnemu dziecku obwarowane warunkiem › Re: Przekazanie darowizny własnemu dziecku obwarowane warunkiem
  • Data: 2011-02-23 17:49:20
    Temat: Re: Przekazanie darowizny własnemu dziecku obwarowane warunkiem
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-02-22 19:33, goldi pisze:
    > On 22 Lut, 17:30, Roman Rumpel<r...@s...gazeta.pl> wrote:

    > Po pierwsze nie zgodzę się z tezą, że "nie można domagać się czegoś w
    > zamian". Można się w umowie przewidzieć spełnienie przez
    > "obdarowanego" świadczenia wzajemnego, co będzie miało ten skutek, że
    > zawarta przez strony umowa nie będzie stanowiła darowizny (nawet jeśli
    > strony nazwały ją darowizną).

    Czyli w darowiźnie nie można żądać czegoś w zamian, bo przestaje być
    darowizną. Tu się zgadzamy.

> [...]
    > pod warunkiem. Nieodpłatność nie jest synonimem bezwarunkowości. Gdyby
    > wolą ustawodawcy było uznanie za darowiznę tylko umów bezwarunkowych,
    > wówczas art. 888 k.c. miałby np. treść "Przez umowę darowizny
    > darczyńca zobowiązuje się bezwarunkowo do nieodpłatnego
    > przysporzenia..." (miałoby to ten skutek, że warunkowe darowizny
    > stanowiłyby umowy nienazwane). Z kolei gdyby wolą ustawodawcy było
    > niedopuszczenie do dokonywania nieodpłatnych, ale zarazem warunkowych
    > przysporzeń, mógłby wprowadzić np. taki przepis "Darowizna dokonana

    OK, czyli w takiej konstrukcji między umowa o wykonaniem darowizny
    musiałby się ziścić warunek? Może i tak, choć mnie to nie przekonuje.
    No i warunek obojętne rozwiązujący, czy zawieszający byłby dopuszczalny
    moim zdaniem tylko przed wykonaniem darowizny, bo przesłanki obowiązku
    zwrotu przedmiotu wykonanej darowizny są w kc wyraźnie wąsko określone