    From: Krzysztof 'kw1618' <k...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prowadzenie działalności za kogoś - to legalne?
    Date: Tue, 14 May 2024 19:54:33 +0200

    W dniu 2024-05-14 o 08:21, Tomaszek pisze:
    > I. Pracownik zakłada jednoosobową działalność gospodarczą (dalej JDG),
    > dostaje NIP i co tam jeszcze przy okazji takiej JDG się wydaje

    Jak dla mnie to całkowicie naturalne. Mało to ogłoszeń "o pracę" na
    zasadzie B2B ?
    Co prawda w ten sposób "zatrudniać" do ochrony to patologia, bo umowa
    zlecenie, czy B2B co do zasady pozbawia nadzoru, a jeśli coś się stanie,
    łatwiej ścigać podmiot gospodarczy niż pracownika etatowego. To znaczy
    może nie łatwiej, ale jest to prawnie bardziej oczywiste. Jeszcze zależy
    od umowy współpracy, czasem zdarzają się rozsądni "pracodawcy", którzy
    tak formuują umowę, że w zasadzie niewiele różni się od umowy o pracę,
    "pracodawca" znosi z siebie obowiązki BHP, dyskryminacji i inne co to z
    kodeksu pracy są, ale w B2B przeszkadzają. Osobiście znam taki przypadek
    sprzed ok. 20 lat. Nawet za urlop płacili, gdy wstawiło się swojego
    dublera do roboty.

    Gdzieś kiedyś na forach czytałem, że ochronę to się zatrudnia tylko po
    to, aby ciągnąć kasę z firm ubezpieczeniowych. Jest człowiek, siedzi
    24h, coś się stanie, nie był w stanie temu zapobiec bo to to i tamto,
    więc ubezpieczenie się należy. Firma ochroniarka aby dostać koncesję
    musi mieć jakieś OC/AC/NW czy jak to się tam w tym przypadku nazywa.
    Jeśli do wykonania umowy ze wspólnotą bierze kolejnych podwykonawców, to
    nawet miałoby to sens, ale ci podwykonawcy także powinni mieć OC
    tak jak, byłem ubezpieczyć się turystycznie, to pani agent usiłowała mi
    sprzedać:
    https://www.google.com/search?q=oc+w+życiu+prywatnym