    From: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Problem z odbiorem dyplomu
    Date: Mon, 23 Jun 2008 14:44:24 +0200

    Użytkownik "Szerr" <n...@p...pl> napisał
    > W art. 276 penalizacją objęto także ukrycie lub usunięcie dokumentu.
    > Ukrycie polega na uczynieniu dokumentu niedostępnym (przynajmniej przez
    > pewien czasu) dla innych uprawnionych do korzystania z niego osób (np.
    > umieszczenie go w sejfie lub zatajenie miejsca, gdzie znajduje się). Sąd
    > Najwyższy w wyroku z 9 sierpnia 2000 r. (V KKN 208/2000, OSNKW 2000, nr
    > 9-10, poz. 84); stwierdził, że: ?Zaprzeczenie posiadaniu dokumentu i
    > przetrzymywanie oraz niewydanie go, mimo żądania osobie uprawnionej, może
    > stanowić ukrywanie dokumentu w rozumieniu art. 276 k.k.?. Natomiast w
> [...]

    Tylko dyskusyjne jest czy niedoszły posiadacz jest uprawniony do
    dysponowania tym dokumentem, skoro oficjalnie dokument nie opuścił wystawcy.
    Cześciowo zgadzam się, moznaby iść w tym kierunku... Ale zwróć uwagę, że ten
    dokument wcale nie musi istnieć. Póki nie zostanie podpisany przez wystawcę
    nie ma żadnej mocy. A chcesz powiedzieć, że dziekan czy inny uprawniony,
    odmawiając podpisania takiego dokumentu ukrywa go, skoro de facto bez
    podpisu tego dokumetnu nie ma...?
    Nie wiem czy taka była intencja ustawodawcy, czy chciał spenalizować
    przypadki niewyadania dokumentów. Literalnie wykładając chodzi jedynie o
    dokumnty wydane, istniejące, a nie potencjalnie możliwe do wytworzenia.