    Date: Mon, 27 Jun 2022 01:09:13 +0200
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <62b8509e$0$493$65785112@news.neostrada.pl>
    <62b85cf0$0$560$65785112@news.neostrada.pl>
    <62b8ac68$0$483$65785112@news.neostrada.pl>
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Subject: Re: Prawo dobre tylko kierowcy niedobrzy :)

    W dniu 26.06.2022 o 20:58, Akarm pisze:
    > Pierwszeństwo pieszych na przejściu wynikało i wynika z przepisów.
    > Ciekawostka: pierwszeństwo pieszych na przejściu było zapisane w
    > przepisach "od zawsze", od powstania przejść dla pieszych.
    > Już przytaczałem stare przepisy, pochodzące z ubiegłego wieku. Ale skoro
    > nie dotarło, to powtórzę - w przepisach zawartych w PoRD z 1983 roku:
    > https://isap.sejm.gov.pl/api/isap/deeds/WDU/1983/35/
    text.html
    > było zapisane:
    > Art. 10. 1. Pieszy przechodząc przez jezdnię lub torowisko jest
    > obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz - z zastrzeżeniem ust. 4
    > - korzystać z przejść dla pieszych; pieszy znajdujący się na tych
    > przejściach ma pierwszeństwo przed kierującymi pojazdami.

    Ja jeszcze się uczyłem Kodeksu Drogowego i też tak było. Problemem jest
    zdanie drugie obecnego art.13.1a - że ma pierwszeństwo wchodząc na to
    przejście. Stoi ono w sprzeczności z art.14.1.a, że nie wolno wchodzić
    bezpośrednio przed nadjeżdżającym pojazdem. No i ja osobiście to
    interpretuję tak, że nie wolno pieszemu wejść, gdyby zmuszało to
    kierującego do nagłego hamowania. Ale ile to metrów?

    W wypadku większości przejść dopuszczalna prędkość pojazdu jest
    określona na 50 km/h. W zależności od nawierzchni droga hamowania może
    się wahać 28.8~211.28 metrów (szorstki beton ~ gołoledź). Taka średnia
    przyczepność (opóźnienie 5 m/s2), to droga 37.39 metrów. Czas
    zatrzymania, to nieco ponad 4 sekundy w takim wypadku. Dla mnie to jest
    wtargnięcie przez pieszego, czyli pieszy nie powinien wchodzić na
    przejście, jeżeli samochód jest w takich średnich warunkach bliżej, niż
    te 40 metrów. Na mokrej jezdnia droga zatrzymania, to 50 metrów. Z
    takiego dystansu, jeśli przejście nie ma wydzielonego obszaru
    oczekiwania (z czego Kviat się nabija) to nawet trudno ocenić, jaki
    zamiar ma pieszy.

    Jeśli przed przejściem jest samochód zaparkowany, to zakładając, że
    prawidłowo stoi 10 metrów od przejścia, to kierujący nadjeżdżającego
    pojazdu widzi wchodzących pieszych z jakiś 20 metrów. Daje to maksymalną
    prędkość około 30 km/h. Ponieważ w miastach w szczycie jeździmy w
    "kolumnach", to nagle całe miasto z 50 km/h zwalnia do 30 km/h. Jak
    gdzieś samochody stoją w poprzek ulicy, to zakładając, ze samochód ma 5
    metrów długości, to kierujący widzi przejście z powiedzmy 15 metrów. Tu
    już miasto zwalnia do 25 km/h.

    Moim zdaniem autorzy zmiany w przepisach nie wzięli do ręki kalkulatora
    i nie zastanowili się nad skutkami.

    --
    Robert Tomasik