    From: "Michal Ch" <m...@N...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo cywilne - ciekawe
    Date: Tue, 12 Nov 2002 13:57:31 +0100

    Witam

    > Moim zdaniem nie da się tu ustalić "kresu terminu". Termin 2 tyg. jest
    terminem
    > spełnienia warunku i nie stanowi on o tym kiedy dana umowa ma być zawarta.
    gdyby
    > strony umówiły się np. że umowa zostanie zawarta następnego dnia po
    upływie 2
    > tyg. - wtedy zgoda, termin został określony. Sam twierdzisz, że jeśli nie
    spełni
    > się warunek to po 2 tyg. zawierają umowę.
    >Zawierają, ale kiedy lub do kiedy? Nie da się tu określić terminu
    granicznego.

    Myslę, że sytuację nalezy rozumieć następująco:
    1) wyznaczono termin 2 tyg. od momentu złożenia oświadczeń woli
    2) po upływie tego terminu mają nastapić określone skutki prawne
    (zawarcie umowy definitywnej)
    3) dodatkowo uczyniono zastrzeżenie (warunek), że jeśli ktoś złoży
    lepszą ofertę w okreslonym przedziale czasowym (2 tyg.) to skutki
    wspomniane w pkc. 2 nie nastąpią - tzn. upływ terminu nie będzie
    miał już znaczenia
    Sądzę, że mamy do czynienia z łącznym zastrzeżeniem warunku i terminu -
    o ile mi wiadomo sytuacja taka jest dopuszczalna i stanowi jedynie
    uściślenie warunków umowy.

> [...]
    postanowiły,
    > iż " umowa dochodzi do skutku po dwóch tygodniach, jeżeli nie ziści się
    warunek"
    > czy też "zawarta zostanie umowa przeniesienia własności, chyba, że ziści
    się
    > warunek". W pierwyszm przypadku mielibyśmy do czynienia z umową
    zobowiązującą z
    > zastrzeżeniem warunku (oczywiście nieważną ze względu na brak formy) a w
    drugim
    > z umową przedwstępną (z braku wyznaczenia terminu również nieważną).

    Treść kazusu jest na tyle skromna, że kategorycznie niczego nie da się
    stwierdzić
    i trzeba zdać się na własną ocenę okoliczności (-> art. 65 KC).
    Z powodów wyżej wskazanych obstaję jednak przy umowie przedwstępnej. :-)

    > Oczywiście
    > problem ten jest czysto akademicki i o ile pamiętam to taki kazusik był
    chyba na
    > drugim roku. Poza tym można chyba go znależć w zbiorze kazusów Zolla.

    Rzeczywiście, problem akademicki, ale można fajnie pogdybać -
    zresztą sam Zoll za tym przepada - wszyskie jego wykłady i ćwiczenia
    na tym właśnie polegają :-)

    Pozdrawiam :-)
    Michał