  • Data: 2002-11-12 10:17:17
    Temat: Re: Prawo cywilne - ciekawe
    Od: c...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

    > wg orzeczenia SN z 19 XII 1972 oznaczenie terminu powinno nastąpić
    > "bądź to przez wyraźne podanie daty kalendarzowej, bądź przez takie
    > oznaczenie kresu terminu, aby dał się on z góry ustalić bez żadnych
    > trudności "
    >
    > Wg. mnie termin da się ustalić -> 2 tyg. od złożenia oświadczeń woli.
    > Jeśli nie spełni się warunek, to po 2 tyg. zawierają umowę przyrzeczoną.

    Moim zdaniem nie da się tu ustalić "kresu terminu". Termin 2 tyg. jest terminem
    spełnienia warunku i nie stanowi on o tym kiedy dana umowa ma być zawarta. gdyby
    strony umówiły się np. że umowa zostanie zawarta następnego dnia po upływie 2
    tyg. - wtedy zgoda, termin został określony. Sam twierdzisz, że jeśli nie spełni
    się warunek to po 2 tyg. zawierają umowę. Zawierają, ale kiedy lub do kiedy? Nie
    da się tu określić terminu granicznego.
    Inna sprawą jest zamiar stron przy zawieraniu tej umowy. Czy strony postanowiły,
    iż " umowa dochodzi do skutku po dwóch tygodniach, jeżeli nie ziści się warunek"
    czy też "zawarta zostanie umowa przeniesienia własności, chyba, że ziści się
    warunek". W pierwyszm przypadku mielibyśmy do czynienia z umową zobowiązującą z
    zastrzeżeniem warunku (oczywiście nieważną ze względu na brak formy) a w drugim
    z umową przedwstępną (z braku wyznaczenia terminu również nieważną). Oczywiście
    problem ten jest czysto akademicki i o ile pamiętam to taki kazusik był chyba na
    drugim roku. Poza tym można chyba go znależć w zbiorze kazusów Zolla.

    Ciacho