    From: "Roman Rumpel" <r...@s...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo budowlane a konstrukcja drabiny
    Date: Wed, 25 Jul 2007 14:21:04 +0200

    Użytkownik "Jajcarz" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:f879k1$30n$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Użytkownik "Roman Rumpel" <r...@s...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości

    > No ale jeżeli będą się czepiać że drabina nie była wykonana poprawnie, no
    > czego mogą sie czepiac chyba tylko wytycznych z Polskich Norm ? Czy też
    nie
    > ?

    Stosowanie Polskich Norm jest dobrowolne - któryś tam początkowy artykuł
    ustawy o normalizacji.
    Natomiast są w przepisach dotyczących bezpieczeństrwa pracy ogolne wytyczne,
    których drabina, taka, jak opisujesz nie spełniała:

    Dz.U.2003.169.1650 (R) Ogólne przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy.
    DZIAŁ IV Procesy pracy
    Rozdział 6 Prace szczególnie niebezpieczne
    § 110. 1. Przy pracach na: słupach, masztach, (...) oraz przy pracach na
    drabinach i klamrach na wysokości powyżej 2 m nad poziomem terenu
    zewnętrznego lub podłogi należy w szczególności:

    1) przed rozpoczęciem prac sprawdzić stan techniczny konstrukcji lub
    urządzeń, na których mają być wykonywane prace, w tym ich stabilność,
    wytrzymałość na przewidywane obciążenie oraz zabezpieczenie przed nie
    przewidywaną zmianą położenia, a także stan techniczny stałych elementów
    konstrukcji lub urządzeń mających służyć do mocowania linek bezpieczeństwa,
    2) zapewnić stosowanie przez pracowników, odpowiedniego do rodzaju
    wykonywanych prac, sprzętu chroniącego przed upadkiem z wysokości jak:
    szelki bezpieczeństwa z linką bezpieczeństwa przymocowaną do stałych
    elementów konstrukcji, szelki bezpieczeństwa z pasem biodrowym (do prac w
    podparciu - na słupach, masztach itp.),
    3) zapewnić stosowanie przez pracowników hełmów ochronnych.

    Jak to sie ma do Twojej sytuacji tego nie wiemy, nie wiemy, co już napisał
    Robert, co ma do tego KRS, ale jesli to ma związek z pracą i chodzi o
    wypadek przy pracy, to używanie drabiny pozbawionej zabezpieczeń jest jak
    dla mnie wyłączną przyczyną wypadku i KRUS ma duże szanse sie wywinąć od
    płacenia.

    RR