    From: Przemyslaw Osmanski <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo autorskie - problem Wykonawcy czy Zamawiającego?
    Date: Thu, 02 Jun 2005 17:24:30 +0200

    Użytkownik immo napisał:
    > Nie było umowy (również ustnej) określającej, że projekt jest "użyczony
    > do użytkowania", podobnie faktura opiewała na "projekt i wykonanie",
    > nigdzie słowa o licenjach i użyczaniu. Dlatego zastanawiam się, czy
    > prawa ma Zamawiający czy wciąż są one po stronie Wykonawcy.
    >
    > Proszę nie odbierajcie może tego pytania jako próbę odebrania praw
    > Wykonawcy czy też próbę wyzwolenia się spod jego jarzma.
    > Chcę po prostu poznać status prawny witryny.

    A tez nikt tak tego pytania nie odbiera (przynajmniej ja).
    Imho podstawowa sprawa, takie kwestie zalatwia sie przed wykonaniem
    umowy. Ogolnie jesli w umowie (na FV) nie bylo pozycji ze tworca
    przekazuje pełne prawa (z dozwolonym zakresie) do dziela to niestety
    domniemywac nalezy ze prawa naleza do autora projektu.
    Oczywiscie nie jest tak, ze nie mozna sobie zmienic tekstu czy podmienic
    zdjec tymbardziej jesli to zleceniodawca je dostarczyl do umieszczenia
    na stronie. Natomiast modyfikacje projektu graficznego juz raczej chyba
    podejda pod lamanie prawa autorskiego.
    Z doswiadczenie wiem, ze najczesciej zleceniodawcy nie prosza o
    wylacznosc projektu wlasnie z obawy przed kosztami takiej zachcianki,
    niemniej nigdy tez nie spotkalem sie z problemami przy modyfikacji
    strony, ani tez nigdy nie straszylem nikogo prawami autorskimi jesli
    ktos chcial sobie jakies modyfikacje wprowadzic.

    Moze lepiej zlecic wykonanie strony komus innemu z kim łatwiej się da
    dogadac?

    pozdrawia,
    Przemek O.

    --