    From: bungo <b...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawa autorskie a praca w firmie
    Date: Sat, 01 Mar 2008 15:17:59 +0100

    Michal pisze:
    > Witam,
    >
    > Jestem zatrudniony w firmie na umowe o prace (na czas nieokreslony) przy
    > wykonywaniu wizualizacji architektury. Produktem finalnym sa obrazki
    > przedstawiajace przyszle osiedla, biurowce, wnetrza mieszkalne.
    > Planuje sie zwolnic i zalozyc wlasna firme o podobnej, aczkolwiek
    > bardziej poszerzonej ofercie w stosunku do firmy, w ktorej obecnie pracuje.
    >
    > Chcialbym sie od Was dowiedziec na jakiej zasadzie moge "przyznawac sie"
    > do grafik, ktore wykonuje u mojego obecnego pracodawcy? Nie ukrywam, ze
> [...]

    Generalnie kwestię przynależności praw majątkowych do utworów
    powstających w ramach stosunku pracy reguluje art. 12 ust. 1 prawa
    autorskiego. w myśl niego, jeżeli umowa o pracę (ewentualnie ustawa)
    nie stanowi inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w
    wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, nabywa z chwilą
    przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe w granicach wynikających z
    celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron.

    Te granice sa wazne, bo jesli np. celem zawartej umowy bylo wylącznie
    przygotowywanie wizualizacji dla klientow, a firma z wizualizacji
    Twojego autorstwa (wspolautorstwa) czyni inny uzytek, to wtedy
    przekracza ta granice i nalezy Ci sie dodatkowe wynagrodzenie.
    Oczywiscie w kazdym przypadku masz prawo do oznaczania dziela swoimi
    danymi jako autora/ wspolautora.

    Przepis art. 12 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
    jest kompromisem między dwoma zasadami: prawa pracy, według której
    owoce pracy pracownika należą do pracodawcy, i prawa autorskiego -
    które przyznaje je twórcy. Granice pomiedzy tymi klauzulami wyznacza
    wlasnie cel umowy o prace i zgodny zamiar stron.