    From: "andrzej głowacki" <f...@U...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawa autorskie
    Date: Thu, 6 Jan 2005 11:44:50 +0100
    Sender: f...@p...onet.pl@pc72.bydgoszcz.sdi.tpnet.pl

    > Użytkownik "WSm" napisał:
    > [...]
    > Reprodukcja nie może być retuszowana. Z zasady. Obraz retuszowany nie jest
    > reprodukcją.

    Tu się nie zgodzę. Czy obraz odrestaurowany (po konserwacji) nie jest tym
    samym obrazem a nowym dziełem? Oczywiście może być reprodukcja
    przedstawiająca np. stare zdjęcie w jego stanie rzeczywistym. Jednak często
    po wykonaniu reprodukcji mamy do czynienia z retuszem.

    > Jeżeli jest to obraz uzyskany metodami fotograficznymi, to jest
    > to fotografia obiektu, a nie reprodukcja. I może być retuszowany.

    Jeżeli wykonuję fotografię starego zdjęcia, rysunku, obrazu itp. przedmiotu,
    to mamy do czynienia z reprodukcja fotograficzną (fotografia reprodukcyjna
    to stary i obszerny dział fotografii).

> [...]
    gdyż
    > byłoby to sprzeczne z jej ideą.
    >
    > [...]
    >
    > W przypadkach oceny poziomu działalności twórczej, trudnych do
    > rozstrzygnięcia, istnieje w wielu dziedzinach sztuki instytucja
    > rzeczoznawców powołanych przez odpowiednie ministerstwo (kiedyś MKiS),
    > wywodzących się z kregów uznanych twórców, członków odpowiednich związków
    > twórczych, których opinie co do istoty dzieła są pomocne w
    rozstrzygnęciach
    > tak sądowych, jak i przedprocesowych, pozwalających na polubowne

    Bardzo dziękuję za ciekawe wypowiedzi !!

    Pozdrawiam wszystkich, andrzej