eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoPrawa autorskie › Re: Prawa autorskie
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!newsfeed.pionier.net
    .pl!news-fra1.dfn.de!newsfeed.ision.net!ision!news.belwue.de!feed.news.tiscali.
    de!newsfeed01.chello.at!newsfeed02.chello.at!news.chello.at.POSTED!53ab2750!not
    -for-mail
    Reply-To: "WSm" <w...@s...pl>
    From: "WSm" <w...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    References: <crel4r$jtu$1@news.onet.pl> <crf1gk$rbh$1@fargo.cgs.pl>
    <crf1vo$6sb$1@news.onet.pl> <crf34f$s8i$1@fargo.cgs.pl>
    <crf7h3$ifp$1@news.onet.pl> <crgb06$1fm$1@news.onet.pl>
    <crghk9$smu$1@news.onet.pl> <crgq0i$bcp$1@news.onet.pl>
    <crgtdm$ei5$1@news.onet.pl> <crgvp7$qlc$1@news.onet.pl>
    <crhck0$lls$1@news.onet.pl> <crhkrk$s5p$1@news.onet.pl>
    Subject: Re: Prawa autorskie
    Lines: 86
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2800.1409
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2800.1409
    Message-ID: <mk6Dd.35246$BO5.23677@news.chello.at>
    Date: Thu, 06 Jan 2005 08:06:42 GMT
    NNTP-Posting-Host: 62.179.72.130
    X-Complaints-To: a...@c...pl
    X-Trace: news.chello.at 1104998802 62.179.72.130 (Thu, 06 Jan 2005 09:06:42 MET)
    NNTP-Posting-Date: Thu, 06 Jan 2005 09:06:42 MET
    Organization: Customers chello Poland
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:267934
    [ ukryj nagłówki ]

    Użytkownik "Zbigniew Lewandowski" <z...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:crhkrk$s5p$1@news.onet.pl...

    Wtrącę się do dyskusji:

    > [ciach]
    > > Mówiąc zwykła, miałem na myśli reprodukcję bez renowacji, retuszu.
    Reprodukcja nie może być retuszowana. Z zasady. Obraz retuszowany nie jest
    reprodukcją. Jeżeli jest to obraz uzyskany metodami fotograficznymi, to jest
    to fotografia obiektu, a nie reprodukcja. I może być retuszowany.
    > >
    > > > 2. skoro rozróżnił Pan ksero od reprodukcji rozumiem, że mamy
    > > > doczynienia z inną technologią wytworzenia, a zatem:
    > > > - jak przypuszczam nie istnieje maszyna do automatycznej reprodukcji
    > > > - jeśli reprodukcją jest fotografia to jak najbardziej podlega pod
    > > > ustawę i jest w niej wymieniona.

    Istnieją maszyny do automatycznej reprodukcji z podajnikami, które
    _fotografują_ na filmie reprodukcyjnym (mikrofilmie) np. zbiory biblioteczne
    (dzieła chronione prawem autorskim), same nawet obracając kartki - czynnik
    ludzki ogranicza się do podania kolejnego tomu i wymiany kasety z filmem.
    Takie _reprodukcje_ ze względów oczywistych nie podlegają ochronie autorsko
    prawnej jako fotografie, natomiast nadal podlega ochronie ich zawatrość w
    postaci kopii (reprodukcji) stron chronionego tekstu.

    > >
    > > W ustawie wymienione są UTWORY fotograficzne. Moim zdaniem prosta
    > > reprodukcja utworem raczej nie jest.

    I słusznie.
    >
    > Wydaje mi się, że dowiodłem już, iż każda fotografia jest na swój sposób
    > wyjątkowa - nie ma fizycznej możliwości wykonania 2 takich samych
    > zdjęć - zatem każde z wykonanych ujęć jest niepodważalnym UTWOREM.
    > W wypadku sporu sądowego nawet mało biegły adwokat obroni tą tezę,
    > a autor dla dodatkowego uwierzytelnienia stwierdzi, że wykonał 100 zdjęć
    > tego samego ujęcia, z których wybrał 10 najlepszych (czym potwierdzi
    > wyjątkowość każdego zdjęcia) i dodatkowo przed publikacją poddał je
    > zabiegom upiększającym, a ostatecznie zdecydował, że to 1 jest najlepsze
    > i nadające się do publikacji.

    I to jest wciąż _jeden obraz fotograficzny_ (jedno zdjęcie, niezależnie ile
    klatek filmu zostało użytych do jego zarejestrowania. Bo chroniony jest
    _obraz fotograficzny_, a nie fizyczny kawałek filmu zwany klatką, kliszą,
    błoną płytą lub tp. niezalezie od ilości uzytego materiału. W fotografii
    cyfrowej - nie ma klatek filmu, a obraz chroniony zapisany w postaci pliku
    cyfrowego - jest.

    > Skoro jest Pan fotografem, proszę powiedzieć ile (średnio) klatek
    > zużywa fotograf wykonujący reprodukcję jeśli wie, że będzie ona
    > publikowana - z doświadczenia jedynie obserwacyjnego, wydaje mi się,
    > że wystuka pewnie z połowę filmu.

    Doświaczony fotograf wykonujący reprodukcje wcale nie musi wykonywać wielu
    klatek filmu (jeżeli fotografuje na filmie, przy fotografowaniu na błonach
    ciętych np. 13 x 18 cm - tymbardziej nie) - najpierw wykonuje próby
    tecnologiczne, więc ma pewność efektu. Ale to doświadczony fotograf tak
    pracuje.

    > > > OK, czyli jest właścicielem rzeczy, co do której ma pełne prawo
    zarządu,
    > > > włącznie z zastrzeżeniem możliwości fotografowania - ale wyłącznie tej
    > > > konkretnej rzeczy. Oczywiście nie może także udzielać licencji na
    > > > wykorzystanie
    > > > dzieła bo nie jest jego autorem - może nastomiast udostępnić
    > > (niekoniecznie
    > > > nieodpłatnie) rzecz w celu wykonania reprodukcji, która stanie się
    > > dziełem.

    Reprodukcja nie stanie się dziełem chronionym prawem. Dziełem stanie się
    fotografia obiektu wykazująca przejaw działalności twórczej.
    Reprodukcja z zasady nie może wykazywać przejawu działalności twórczej, gdyż
    byłoby to sprzeczne z jej ideą.

    [...]

    W przypadkach oceny poziomu działalności twórczej, trudnych do
    rozstrzygnięcia, istnieje w wielu dziedzinach sztuki instytucja
    rzeczoznawców powołanych przez odpowiednie ministerstwo (kiedyś MKiS),
    wywodzących się z kregów uznanych twórców, członków odpowiednich związków
    twórczych, których opinie co do istoty dzieła są pomocne w rozstrzygnęciach
    tak sądowych, jak i przedprocesowych, pozwalających na polubowne rozwiązanie
    konfliktów pomiędzy stronami sporu.
    WSm


Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1