    From: Paweł Sakowski <p...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pracodawca nie chce dać mi PITa
    Date: Tue, 28 Feb 2006 00:39:48 +0100

    Jakub Gach napisał:
    > Mam taki problem: pracowalem w tamtym roku przez półtora miesiąca na
    > umowie-zlecenie

    Nie pracowałeś, realizowałeś zlecenie.

    > (podpisanej przez pracodawcę

    Zleceniodawcę.

    > Moje pytania są następujące:
    > 1. Jesli wyrzucił on umowę do kosza, czy mogę w jakis sposob dostać zwrot
    > podatku posiadając moją kopię umowy.

    Tak. Piszesz w PIT-37 faktyczne przychody, dochody etc.

    > 2. Jeśli wyrzucił on umowę do kosza czy mogę zgłosić ten fakt jakiejś
    > instytucji (aby ukarała ona pracodawcę za takie praktyki).

    Tak. Tym bardziej, że jeśli nie chce rozliczyć tej umowy, to całkiem
    prawdopodobne, że podatku też nie odprowadził. Zadzwoń do swojego US,
    powiedzą Ci w jakiej formie takie donosy najchętniej przyjmują.

    > 3. Jeśli po prostu nie da mi PITa bez podawania jakichkolwiek powodów co
    > powinienem zrobić (czy powinienem sie martwić że mogą naliczać mi się jakieś
    > odsetki za nierozliczenie się z zusem).

    Ty masz do kwietnia się rozliczyć za PIT. ZUS to nie Twoja
    odpowiedzialność. Co więcej, w sprawie ew. nieodprowadzonego ZUS-u
    byłbyś poszkodowanym.

    Powiedz zlecającemu po męsku, że masz do końca kwietnia obowiązek
    rozliczyć się z PIT z umowy z nim, i obowiązek ten wypełnisz, wskazując
    go z imienia, nazwiska i NIP-u. Jego sprawa czy wcześniej on spełni
    swoje obowiązki czy bezczynnie będzie czekał na kontrolę skarbową.