  • Data: 2004-08-09 12:31:59
    Temat: Re: Praca i okres próbny
    Od: el@<e...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
    > Jestem tegorocznym absolwentem i jutro mam iść pierwszy raz do
    pracy,
    > jest to praca w handlu (stanowisko przedst. handl.). Pracodawca
    > powiedział podczas rozmowy kwalifikacyjnej, że podpisana zostanie
    ze mną
    > umowa na czas 3 miesięcy, to jest oczywiście normalna procedura.
    > Powiedział również ze przez tydzień, dwa, będę się uczył z obecnym
    > pracownikiem, czyli bedę z nim jezdził do klientów itp.
    >
    > Moje pytanie jest następujące.
    > Czy na ten okres 1-2 tygodni powinna zostać podpisana ze mną

    Tak.

    > Jest to dla mnie dość niejasne, ponieważ ostatnio w prasie
    przeczytałem
    > artykuł o tym ze pracodawcy naciągają przyszłych pracowników w ten
    > sposób, że nie podpisują z nimi umów o pracę, ci przez dzień, dwa
    dla
    > nich pracują, poczym zostają poinformowani, że się nie nadają.

    Tak oczywiście też się zdarza.

    > Ja, jak już pisałem, miałem jasno powiedziane, że 1-2 tygodnie
    będę się
    > szkolił pod okiem obecnego pracownika. Ale czy nie powinienem
    najpierw
    > poprosić o podpisanie tej umowy na 3 miesiące.

    powinieneś poprosić a pracodawca powinien ( ma obowiązek) zawrzec z
    Tobą umowę.
    Umowę o prace można zawrzeć "ustnie" nie mniej jednak to na
    pracodawcy ciąży obowiązek pisemnego potwierdzenia tej umowy
    najpoźniej do 7 dni od podjęcia przez Ciebie pracy.
    Umowa na okres próbny winna być więc zawarta z Tobą od razu, zanim
    podejmiesz owo"szkolenie", i może w niej być zawarty zapis, że przez
    najbliższe dwa tygodnie takie szkolenie bedzie się odbywało, o ile nic
    poza szkoleniem nie będziesz robił.
    Z punktu widzenie pracodawcy: chce sprawdzić, czy wogóle nadajesz
    się do "tej" roboty, gdyż jesteś młodym "narybkiem" bez
    doświadczenia, inny, wskazany przez niego pracownik będzie Cię
    obserwował przez ten okres szkolenia, jak sobie radzisz, w jaki sposób
    rozwiązujesz problemy, jak rozmawiasz z klientami. To jest dla
    Twojego przyszłego pracodawcy bardzo ważne, dlatego ZANIM
    podpisze z Tobą umowę, chce być PEWNY, że jesteś tą osobą, której
    szuka. Jeśli nie sprawdzisz się przez ten okres, to Ci podziekuje.
    I: 1. możesz wówczas nie dostać wynagrodzenia za okres "szkolenia"
    2. Nigdzie w ewidencji nie bedziesz "istniał" jako pracownik
    3. Nikt nawet nie poświadczy, że TAM pracowałeś.

    lub: 1. Możesz dostać na odczepne kilka stów bez umowy,
    pokwitowania i sladu po Twojej bytności u tego pracodawcy

    w najlepszym przypadku:
    1. podpiszą ci umowę po 7 dniach
    2. za okres "szkolenia" dostaniesz wynagrodzenie
    3. dostaniesz TĘ pracę

    -> http://usenet.pomocprawna.info