    From: Pawel <pzkw_panther@(nospam)gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pozew z zagranicy...
    Date: Tue, 8 Jul 2003 15:04:27 +0000 (UTC)

    "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl> wrote in
    news:be3jf5$5pa$1@druid.ceti.pl:

    > Czy firma z UK moze pozwac mnie w procesie cywilnym przed sadem
    > angielskim? Jesli, to jak wtedy wyglada proces? Czy pozwany musi
    > stawiac sie przed tamtejszym sadem, czy jest to zalatwiane jakos
    > inaczej? Pytam z ciekawosci...
    >
    > Z gory dzieki za odpowiedz...

    Przede wszystkim najpierw warto wiedziec o co chodzi o tej firmie.Z tego
    postu wynika ze po prostu obraziles ich :) i oni nie chca miec
    nadszarpnietego dobrego imienia,a z kolei w drugim poscie piszesz o Fair
    Trading Act.Problem jest taki ze ten akt dotyczy czegos w rodzaju naszej
    sprzedazy konsumenckiej i nie dotyczy on dobr osobistych wiec wydaje mi sie
    ze moze im chodzi o jakies nieprawidlowosci zwiazane z umowa.
    Ale pomijajac to na jakiej podstawie ci groza,to jesli chodzi o sad
    wlasciwy w sprawie to Polska i Wlk.Brytania sa stronami konwencji z Lugano
    i tu zla wiadomosc dla ciebie:w wiekszosci wypadkow konwencja przewiduje
    jursydykcje przemienna tak wiec nie ma problemu zeby mogli wniesc pozew
    przeciw tobie u siebie w Anglii.Kolejnym krokiem tego sadu bedzie
    zastosowanie ichniejszego prawa prywatnego miedzynarodowego czyli oni musza
    rozpatrzyc wg jakiego prawa sprawe rozstrzygnac.Nie mam pojecia jak to jest
    u nich ale z tego co wiem prawo angielskie (i amerykanskie zreszta
    tez) preferuje nastepujace rozwiazanie:prawem wlasciwym bedzie to prawo
    ktore wykazuje najwiekszy zwiazek z kontraktem a w ten zwiazek bedzie
    wchodzic;wg jakiego prawa jest forma umowy,gdzie mialo nastapic wykonanie
    umowy,gdzie te umowe zawarto itp.Bada sie ten caly zestaw i wybiera sie tzw
    proper law of contract (chyba to sie tak nazywa z tego co pamietam).Krotko
    mowiac bada sie z ktorym prawem umowa ma najwiekszy zwiazek.Bardzo
    elastyczne rozwiazanie,tak na marginesie.
    A jesli chodzi o wyrok i uznanie go w Polsce to mamy z Wlk.Brytania i
    Irlandia umowe w tym temacie ktora pochodzi z 1931 roku.Niestety nie wiem
    ktory to dziennik ustaw i jaka jest tresc.