eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo"Powództwo adhezyjne" - Na jakiej podstawie ocenić wartość przedmiotu sporu , na jakiej zrobi to prok żądając naprawienia szkody. › Re: "Powództwo adhezyjne" - Na jakiej podstawie ocenić wartość przedmiotu sporu , na jakiej zrobi to prok żądając naprawienia szkody.
  • Date: Mon, 28 Nov 2005 23:39:20 +0100
    From: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: "Powództwo adhezyjne" - Na jakiej podstawie ocenić wartość

    Dnia 28/11/2005 20:46, Stasio Podróżnik wrote :

    > Zaraz zaraz - załóżmy , że Prokurator wnosi o obowiązek naprawienia
    > szkody na dzień dobry ... czy to oznacza, że ja w tej syt jestem
    > pozbawiony cywila ????

    Tak należałoby to rozumieć. Wbrew pozorom jest w tym pewna logika.
    Obowiązek naprawienia szkody jest niejako lepszym powództwem adhezyjnym.
    W wypadku złożenia wniosku i w wypadku skazania za przestępstwa wskazane
    w art. 46 § 1 kk sąd _musi_ orzec taki środek. Tym samym powództwo
    adhezyjne nie ma już sensu -- skoro bowiem sąd _musi_ orzec taki środek,
    to przecież bezcelowym jest jednoczesne orzekanie obowiązku naprawienia
    tej samej szkody w sposób wskazany w prawie cywilnym.

    > To byłoby dziwne, zwłaszcza, że w dniu
    > dzisiejszym (jeśli dobrze zrozumiałem) Prokurator poindformował mnie do
    > tego, że :
    >
    > On wnosi o obowiązek naprawienia szkody, a dla "łatwości" ja powinienem
    > z powództwem tytułowym tak czy siak wystąpić.
    >
    > To by również znaczyło, że ja np wnosząc na drodze "cywilnej" o
    > odszkodowanie, pozbawiam możliwości innych uczestników (pokrzywdzonych)
    > gwarancji w postaci obowiązku naprawienia szkody ? (Z przyt. przep.
    > zapoznałem się).

    Dobre pytanie :-). Celem obecnego uregulowania jest zdjęcie z Sądu
    obowiązek równoczesnego rozpatrywania powództwa adhezyjnego i
    rozpatrywania wniosku o środek karny z art. 46 § 1 kk, tym bardziej że
    orzeczenie tego środka karnego w wypadku skazania jest obligatoryjne.
    Jednakże nic (chyba) nie stoi na przeszkodzie aby w wypadku wielości
    pokrzywdzonych jedni złożyli wniosek z art. 46 § 1 kk, a pozostali
    powództwo adhezyjne.

    Być może prokurator miał na myśli abyś także (oprócz niego) złożył
    wniosek o obowiązek naprawienia szkody.

    --
    Przemysław Płaskowicki
    All that is necessary for the triumph of evil is that good men do