    From: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Policjant a kontrolerzy w ZKM Gdynia
    Date: Mon, 21 Jun 2004 12:48:57 +0200
    Sender: g...@o...pl@195.245.226.66

    Robert Tomasik wyskrobał(a):
    > Tak. Na zasadzie uzasadnionego podejrzenia popełnienia wykroczenia
    > polegającego na wyłudzeniu przejazdu. Inaczej się ich prawa wywieść nie
    > da, bo akurat prawo przewozowe mówi o prawie do wezwania Policji, ale nie
    > mówi nic na temat sposobu uniemożliwienia pasażerowi "ucieczki" przed ich
    > przejazdem. W mojej ocenie jest to bubel prawny w tym zakresie, ale to
    > inna sprawa. Wałkowaliśmy to kilka razy na grupie. W sumie nie mieli
    > prawa jej wozić nigdzie. Powinni z nią wysiąść na tym przystanku, gdzie
    > chciała i tam czekać na przybycie policji. Ale to moje zdanie.

    KPK:
    Art. 243. § 1. Każdy ma prawo ująć osobę na gorącym uczynku przestępstwa lub
    w pościgu podjętym bezpośrednio po popełnieniu przestępstwa, jeżeli zachodzi
    obawa ukrycia się tej osoby lub nie można ustalić jej tożsamości.
    § 2. Osobę ujętą należy niezwłocznie oddać w ręce Policji.

    A czy było wałkowane na grupie, że "zatrzymanie obywatelskie" odnosi się do
    _przestępstwa_ a nie wykroczenia? O ile mi wiadomo, to jazda bez biletu
    przestępstwem nie jest. W takim razie zatrzymanie obywatelskie jest tutaj
    bezprawne.

    Mogę sobie wyobrazić pościg zwykłych obywateli za złodziejem damskiej
    torebki albo mordercą, ale pościg i obezwładnienie sprawcy zanieczyszczenia
    ulicy poprzez wyrzucenie papierka czy splunięcie przerasta moją wyobraźnię.
    Gdzie tu ratio legis?

    Kontrolerzy nie mają prawa nikogo zatrzymać, bo nikt im takiego prawa (w
    odróżnieniu od uprawnionych służb np. policji, SOK, SG itd.) wyraźnie nie
    przyznał. Uprawnień kontrolerów nie można nawet wywieść z tzw. "zatrzymania
    obywatelskiego". Tym samym pasażer może się spokojnie oddalić, a w przypadku
    utrudnienia mu tego może się zgodnie z prawem bronić.

    --
    Bartek Gliniecki