    From: "Kaiser Souza" <k...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Podszywanie się w internecie - wezwanie na Policję
    Date: Fri, 20 Jun 2008 08:44:40 +0000 (UTC)

    hej
    trochę się ten post nie trzyma kupy, ale sprubójmy coś poradić :)

    > Opiekun żartownisia (pełnoletniego) został wezwany na Policję i zaczęto go
    > straszyć prokuratorem, ale bez konkretów. Polecono przeproszenie
    > poszkodowanego (wtedy może oddali pozew?).

    jeśli pozew to skad się wzięła policja???

    > Mam pytanie - jesli poszkodowany nie przyjmie przeprosin i nie oddali
    > zażalenia (?)
    skąd się wzięło zażalenie????

    , to co może grozić takiemu delikwentowi (żartownisiowi)?

    Zacznijmy od tego, że z Twojego postu nie za bardzo wynika czy chodzi o
    sprawę cywilną czy karną. Fakt, że było przesłuchanie przez policję sugeruje
    sprawę karną - może policja wszczęła postępowanie w sprawie o pomówienie za
    pomocą środków masowego komunikowania (art. 212 par 2 k.k. - to jest z
    oskarżenia prywatnego ale policja może wykonać pewne czynności na wniosek
    pokrzywdzonego - oskarżyciela prywatnego), ale jeśli sprawcą jest dzieciak,
    to on nie będzie podlegał odpowiedzialności karnej tylko co najwyżej odpowie
    przed sądem rodzinnym i nieletnich...

    Jeśli natomiast poszkodowany całym zajściem zdecyduje się na wytoczenie
    sprawy cywilnej (np. sprawa o naruszenie dóbr osobistych), to już zupełnie co
    innego - ale ta policja mi nie pasuje wtedy - chyba jednak było zawiadomienie
    o przestępstwie i dlatego to przesłuchanie przez policję.

    Generalnie, jeśli sprawcą takiego zachowania jest dziecko, to nie ma się czym
    przejmować, poza tym, że :): pokrzywdzony może doprowadzić do wszczęcia
    postępowania w sprawie nieletniego (i wtey to skońćzy się przed sądem dla
    nieletnich), może też wytoczyć powództwo cywilne (raczej przeciw rodzicom i
    raczej małe szanse powodzenia :). No chyba że nasze dziecko ma 17 lat
    ukończone (to może zostać oskarżone o pomówienie i wtedy sprawa do sądu
    karnego idzie)

    pzdr
    mk