    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Plyta cd
    Date: Thu, 07 Dec 2023 00:21:03 GMT

    On 2023-12-06, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Sporą ... co moze tez wskazywac na wypadek.
    >
    > Wzialem plyte, polozylem na fotelu biurowym z poduszką, przycisnąlem
    > kolanem .. nie pękła. Ale moze to zła płyta jest.
    >
    > Musiałem w rekach praktycznie złożyc na pół, zeby pękła ...
    > ale te połówki juz łatwiej pękają.
    >
    > Ludziom ekrany telefonów pękają, o które przeciez dbaja, wiec czemu
    > płyty nie miałby pękac ... no fakt, od byle spadniecia płyta nie
    > pęknie, a telefon może.

    Te płyty są z poliwęglanu (PC). PC jest amorficzny i zasadniczo nie
    krystalizuje z czasem, ale jednak zdarza się, że potrafi pęknąć, jeśli
    są tam od początku jakieś naprężenia lub w uzytkowaniu są naprężenia. Z
    tym, że to pierwsze zalezy bardzo mocno od kształtu cześci i płyta CD
    takich napręzeń mieć za dużo nie powinna; a w przypadku drugim to
    musiałby byc ciągłe, długotrwałe, dość silne naprężenia zewnętrzne.

    Mam kolekcję około 3tys płyt (wiek ~0-30 lat) i parę lat temu robiłem
    temu wszystkiemu kopie zapasowe. Pękniete płyty były tam ze 3. ZCP
    peknięcie szło od środka, co ma sens, bo jest to jedyne miejsce, gdzie
    jest jakieś naprężenie - te płyty były przechowywane w oryginalnych
    pudełkach, czyli siedziały wciśniete na ten okragły dzyndzel, czy jak to
    tam nazwać. Płyty spadały mi pewnie setki razy, a tam gdzie je mam, mam
    kamienną podłogą. Nie zdarzyło się, żeby z tego powodu pękły. Wierzę, że
    to mozliwe, jak się trafi pod kątem prostym krawędzią, ale to trzeba
    mieć jakiegoś kosmicznego pecha.

    > Kopia jest. Brejza w nią nie wierzy ...
    > Choc w tak zapomnianej sprawie i kopie mogły zaginąć.

    A suma kontrolna jest?

    --
    Marcin