    From: "Raf" <r...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Plus GSM reklamacja - do sadu [Dlugie]
    Date: Tue, 25 May 2004 02:28:38 +0200
    Sender: r...@p...onet.pl@aeu113.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Użytkownik "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:40B12CDA.A800C81D@poczta.onet.pl...
    > Sprzedali mi na poczatku lutego zepsuty telefon. Nie chca go
    > wymienic na nowy, co jest niezgodne z art.8.1. ustawy z 27 lipca
    > 2002 (Dz.U. Nr 141, poz. 1176)
    > http://www.abc.com.pl/serwis/du/2002/1176.htm
    > W czasie rozmow odmawiali przyjecia telefonu, twierdzac, ze nie
    > istnieja zadne przepisy dajace prawo wymiany na nowy.

    W tej kwestii masz 100% racji, możesz żądać albo naprawy telefonu albo
    wymiany na nowy i zależy to tylko i wyłącznie od ciebie (ograniczenia są
    wskazane w tym artykule).

    > 1) skierowac sprawe do sadu. Jako roszczenie zapisze wymiane
    > telefonu na nowy lub zaplate jego wartosci. Co podac jako wartosc
    > sporu? 60 zl, czy 1220? W pierwszym przypadku komornik
    > wyegzekwuje 60 zl za ktore kupie sobie sznureczek do zawieszenia
    > uszkodzonego telefonu na scianie. Majac 1220 pojde do innego
    > salonu i kupie nowy telefon.

    Żądaj wymiany na nowy, a jako wartość roszczenia podaj 1220 zł (jeśli za
    taką cenę możesz go kupić nie korzystając z promocji). Zgodnie z
    orzecznictwem dotyczącym rękojmi (niezgodność towaru z umową zastąpiła
    rekojmię w umowach z konsummentami i orzecznictwo w tym zakresie uznaje się
    za aktualne, o ile nie jest sprzeczne z nowymi przepisami), odszkodowanie ma
    stanowić równowartość aktualnej rynkowej wartości zakupionego towaru.

    > 2) wypowiedziec umowe. Komu? Pisalem do Polkomtela, a oni
    > twierdza, ze oczywiscie moge wypowiedziec, ale tylko salonowi.
    > Poniewaz zawarlem w momencie kupna dwie umowy. Z salonem i
    > Polkomtelem. Za zerwanie tej drugiej groza mi kara 840 zl.
    > Oczywiscie nie zawieralem 2 umow.

    Może nie jesteś tego świadomy ale rzeczywiście zawarłeś dwie umowy - umowę
    sprzedaży telefonu z agentem i umowę o swiadczenea usług telekomunikacyjnych
    z Polkomtel SA. Od pierwszej (sprzedaż telefonu) możesz odstąpić, drugą
    możesz wypowiedzieć.
    Nie radzę wypowiadzć umowy Polkomtel, z dośwaidczenia wiem że na 99% naliczą
    ci karę umowną (840 zł). Napisz reklamację że nie mogłeś korzystać z usług
    Polkomtel, ponieważ miałeś niesprawą komórkę; jest duża szansa że ją uznają
    i dostaniesz rabat i wysokości abonamentu za okres kiedy nie mogłeś
    korzystać z ich usług. Jeżeli nie żądaj od sprzedawcy także pokrycia kosztów
    abonamentu za ten okres. Jest to tzw. roszczenie regresowe, masz bardzo duże
    szanse że zostanie uznane przez sąd.

    > Czy P. ma rację?

    Niestety tak,

    > Czy gdyby telefon byl sprawny i sprzedalbym go, to ktorys z tych
    > dwoch moglby miec jakies roszczenia wobec mnie? Nic na ten temat
    > nie ma w regulaminie uslug, ani w regulaminie promocji oprocz
    > cytatu pare wierszy wyzej stanowiacego o nierozlacznosci.
    > Oczywiscie uzywalbym innego aparatu, bo mialbym abonament.

    Nie, nie mieliby żadnych roszczń do ciebie , oczywiście o ile płaciłbyś
    abonament.

    Czy dzialaloby to w druga strone? Zalozmy, ze wypowiadam umowe P. i
    > czy musze zwrocic jednoczesnie telefon? Czy jest on moj az po
    > grob?;-)

    Nie musisz zwracać telefonu, jest on twoją własnością, inaczej niz karta
    SIM ona zawsze jest własnością operatora i jest tylko wypożyczna abonentowi
    (użytkownikowi).
    Na 100% została by ci naliczona kara umowna, jest ona naliczana jako różnica
    pomiędzy rynkową wartością telefonu a kwotą za jaką ją kupiłeś (z pewnymi
    odstępstwani typu wysokość abonamentu i inne)