  • Data: 2005-11-20 16:38:48
    Temat: Re: Płatność kartą
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Panoramx" <panoramx@int3ria_zamien_3_na_e.pl> napisał w
    wiadomości news:op.s0jjigihl2ms43@drottnar.lukasz...
    > Witam,
    > chciałbym się dowiedzieć, czy jest określone przepisami od jakiej
    kwoty
    > można płacić kartą płatniczą?
    > W różnych sklepach są różne kwoty minimalne, ale słyszałem, że takie
    > ograniczenia nie są zgodne z prawem.

    Informacja o ograniczeniach w zakresie obsługi kart by była prawnie
    skuteczna musi być umieszczona w taki sposób, by klient mógł się z nią
    zapoznać przed zakupami. A więc jeśli przy ofercie przyjmowania
    zapłaty kartami najczęściej znajdującej się na drzwiach wejściowych w
    formie nalepki z logo znajduje się wzmianka o tym, że nie realizują
    transakcji poniżej przykładowo 10 zł, to jest to jakieś tam szczególne
    uzgodnienie ze stronami umowy i jest dla klienta wiążące. W przeciwnym
    wypadku (czyli gdy takiego zastrzeżenia nie ma) odmowa przyjęcia
    zapłaty kartą daje takie same skutki, jak odmowa przyjęcia w ogóle
    zapłaty kartą, co już nie raz wałkowaliśmy. W tym wypadku problem jest
    po stronie sprzedawcy, a nie klienta.

    Inna sprawa, że z tego co wiem takie zastrzeżenia są niezgodne z
    umowami pomiędzy sklepami, a firmami dokonującymi rozliczeń.
    Generalnie, ponieważ my jako klienci umowę o obsługę kart mamy z
    bankiem, to tam należało by zgłaszać w tej sprawie reklamacje. Czy to
    coś da? Trudno powiedzieć, bo to z kolei sprawa cywilna pomiędzy
    centrum rozliczeniowym, a sklepem. Podejrzewam, że jak na ten sam
    punkt wpłynie kilka reklamacji, to ktoś się tym zainteresuje.

    Od strony prawno-karnej, jeśli sprzedawca bez uzasadnionego powodu
    odmawia dokonania sprzedaży towaru, to dopuszcza się wykroczenia.
    Odmowa akceptacji karty z powodu zbyt niskiej kwoty, która nie jest
    oznaczona w sposób widoczny przy wejściu do sklepu jest w mojej ocenie
    bezpodstawna. Teoretycznie można wezwać Policję, która powinna ukarać
    sprzedawcę albo pouczyć. Poza Policją zagadnienie znajduje się w
    zainteresowaniu Inspekcji Handlowej, ale jej się telefonicznie wezwać
    nie da, bowiem nie pełnią oni całodobowych służb pozwalających na
    dynamiczne reagowanie.