    From: "Wasiuk" <w...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Plagiat przy pisaniu wszelkich prac
    Date: Tue, 28 Oct 2003 23:10:19 +0100

    > Nie. Każdy fragment nie twój ma być oznaczony.
    > Albo przypisem na dole strony, albo np tak.
    > ... na podstawie badań [DK 1998], można wyciągnąć wnioski, że [no i tu
    > możesz np wpchnąć wnioski z cudzej pracy].
    >
    > czyli powołujesz się na czyjąś pracę, a na końcu robisz spis co to jes DK
    > 1998 ,
    > poczytaj na temat standardów cytowań.

    Zgadzam sie z tym, ale widze, ze nasz temat dyskusji "poszedl" w jednym
    kierunku. W kierunku cytowania czyis badan, przemyslen. A mnie bardziej
    chodzi o rzeczy ogolnie znane do ktorych nie potrzeba zadnych badan i
    specjalnie sie nad nimi zastanawiac. Pozwolcie ze wkleje maly fragment
    tekstu, a wy ocenicie, czy mozna jego zakwalifikowac jako cytat, ktory
    wklejony do pracy, moglby byc traktowany jako plagiat:

    "Komputer jest to uniwersalny system cyfrowy zdolny do wykonywania pewnego
    zbioru rozkazów (różnorodnych operacji elementarnych), w którym użytkownik
    może określić sekwencję wykonywanych rozkazów koniecznych do realizacji
    postanowionego zadania. Głównymi częściami składowymi komputera są:
    procesor, pamięć operacyjna, w której jest zapisany program określający
    sekwencję wykonywanych operacji oraz dane do przetworzenia oraz układy
    wejścia - wyjścia, do których są przyłączone urządzenia zewnętrzne
    umożliwiające kontakt komputera z otoczeniem i użytkownikiem."

    W Internecie takich cytatow znajde setki, nie ma tu nic odkrywczego,
    poprostu wpisalem teraz w www.google.pl haslo "co to jest komputer" i jaki
    kolwiek bym nie wybral cytat to praktycznie identycznie brzmi. Czy w takim
    razie jakbym wybral akurat ten cytat, bo mi przypadl do gustu, i wkleil bym
    do swojej pracy, to bym popelnil plagiat? Przeciez nie moge przypisac tego
    cytatu do konkretnego autora, bo czy ten autor stwierdzil ze komputer to
    maszyna cyfrowa, przeciez to nie wyniklo z zadnych badan, tylko ze
    stwierdzenia faktu... i wlasnie o tego typu cytaty mi chodzi...

    pozdrawiam
    Wasiuk