    From: "Massai" <t...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Płaca 5zł/h
    Date: Thu, 11 Aug 2011 07:17:46 +0000 (UTC)

    emeryt wrote:

    > Zdaje sobie sprawę z tego, że wycena czyjeś pracy może być wysoko
    > subiektywna, jednak dlaczego praca kasjerki nie ma być warta 2,5k?
    > Moim zdaniem jest warta więcej.
    >
    > Po pierwsze cześć pracodawców musiała by odpuścić część swoich zysków
    > na rzecz pracowników. Dla mnie osobiście nie jest to zdrowa sytuacja,
    > jeżeli szef wyjeżdża 4 razy do roku na drogie wakacje, jeździ jednym
    > z nowszych modeli mercedesa a pracownicy duszą grosiki, żeby
    > starczyło w tym miesiącu na dojazd autobusem.

    Prezentujesz myślenie człowieka który tylko dla kogoś pracował, samemu
    nigdy nikogo nie zatrudniając i nie inwestując własnych pieniędzy.

    To że szef wyjeżdza 4 razy do roku, że ma drogie auto itd, a pracownicy
    "duszą grosiki" - to jest kwestia jakiejś "sprawiedliwości społecznej".

    Otwarcie firmy produkcyjnej czy usługowej zatrudniającej kilkunastu
    pracowników, to konieczność inwestycji idącej w miliony.

    Wyobraź sobie że np. na stworzenie firmy trzeba 3 mln pln.
    Te 3 mln pln ulokowane na zwykłej lokacie dadzą po opodatkowaniu
    spokojnie 150 tysięcy rocznie, czyli 12k miesięcznie.

    Bez żadnego ryzyka bankructwa, leżąc brzuchem do góry.
    Więc postaw się w takiej sytuacji - masz te 3 mln, i decydujesz się je
    zainwestować w firmę, zaryzykować ich stratę.
    Ile byś chciał dostawać z tutułu swojego wkładu w stworzenie firmy,
    pracy jako zarządzajacego i wreszcie tego ryzyka straty całej kasy?

    Można to policzyć prościej - w typowych małych firmach produkcyjnych
    czas zwrotu inwestycji liczy się na 6-7 lat. Tzn. że przez te 7-8 lat
    powinieneś odzyskać cały kapitał zainwestowany. Przy 3 mln to daje 450
    tysięcy pln rocznie, które powinieneś wyciągać z firmy z tytułu samego
    zwrotu kapitału (w tym jest zawarte to "ryzyko inwestycji" i "pomysł na
    biznes"). Prawie 40k miesięcznie.

    Do tego dolicz wynagrodzenie jako szefa czyli dajmy na to 10k
    miesięcznie.

    Robi się 50k jego "zarobku" - i na pierwszy rzut oka wydaje się że to
    bardzo dużo, ale wystarczy się postawić w takiej sytuacji, tzn. że "mam
    3 mln i się zastanawiam czy zainwestować", i już ta kwota nie wydaje
    się aż tak duża.

    --
    Pozdro
    Massai