  • Data: 2003-12-08 20:31:15
    Temat: Re: Pawo autorskie a PKN.
    Od: Dooh <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Mon, 8 Dec 2003 21:15:06 +0100, Olgierd <c...@w...pl>
    napisał(a):

    >Niejaki(a) Dooh w wiadomości
    ><d...@4...com> powiedział(a) co następuje:

    >Art. 5 ust. 5 Ustawy o normalizacji: "Polskie Normy korzystają z ochrony
    >jak utwory literackie, a autorskie prawa majątkowe do nich przysługują
    >krajowej jednostce normalizacyjnej". Powiedziałbym, że te panie dość
    >ortodoksyjnie jak na panie z biblioteki podchodzą do kwestii ochrony
    >praw autorskich - acz całkowicie prawidłowo.

    No właśnie mam mieszane uczucia bo znalazłem taką oto informacje:

    "Dobra wiadomość dla wszystkich studentów i inwestorów prywatnych!
    Okazuje się, że kopiowanie norm nie jest przestępstwem.

    Naczelny Sąd Administracyjny w precedensowym wyroku uznał w środę, że
    Polskie Normy są dokumentem urzędowym i można je kopiować do celów
    prywatnych. Skargę w styczniu 2003 r. złożyła Anna Ogonowska, która
    powołując się na ustawę o dostępie do informacji publicznej, zażądała
    od Polskiego Komitetu Normalizacyjnego wydania kopii normy
    określającej kształt butelki szklanej. W ten sposób - jak sama
    twierdzi - chciała przetestować dostęp do Polskich Norm. PKN jednak
    odmówił. Prezes instytucji oświadczył, że normy nie są informacją
    publiczną, a dostęp do nich reguluje obowiązujące od tego roku nowe
    prawo normalizacyjne - zgodne zresztą ze standardami Unii
    Europejskiej. Podkreślał, że normy chronione są prawem autorskim.
    Dlatego zamiast kopii zaproponował Ogonowskiej zakup kilkustronicowego
    dokument za blisko 18 zł lub zapoznanie się z nim w bibliotece.
    Nie pomogły tłumaczenia kobiety, że kopia będzie na użytek prywatny,
    przez co prawo autorskie nie będzie łamane. Ogonowską poparł rzecznik
    praw obywatelskich, który uważa, że PKN musi kserować normy, bo jest
    finansowany z budżetu państwa. NSA podzielił te racje i uchylił
    decyzję odmawiającą wydania kopii. Sąd uznał, że prezes PKN podlega
    ustawie o dostępie do informacji publicznej, a Polskie Normy są
    dokumentem urzędowym. Można je jednak kserować tylko wtedy, gdy będą
    przeznaczone do użytku prywatnego, a nie gospodarczego."

    Ktoś moze się do tego ustosunkować ? Dzieki.

    --
    [ d.o.o.h - Device Optimized for Observation and Harm ]
    [ email: dooh(at)wp(dot)pl IcqUin:108674489 GG:198354 ]