  • Data: 2012-11-23 17:33:23
    Temat: Re: PZU odmawia wypłaty odszkodowania
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 23 Nov 2012, Arturro wrote:

    > Cytuję siebie z założonego wątku:
    > "Teraz chciałbym od PZU wyrwać kasę za jego mandat i dostaję odmowę
    > ze względu na to, iż jest to doradztwo którego nie prowadzę."
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    A to pas :)

    > Ubezpieczyciel odmawia wypłaty bo uważa, że poinformowanie klienta
    > o obowiązku założenia kasy fiskalnej jest doradztwem podatkowym.

    To tak zupełnie już poza wątkiem - oczywiście doradcy należy się
    wtedy mandat za pomocnictwo i podżeganie :>
    IMVHO, nadal nie rozwikłuje to podstawy do zapłacenia czyjegoś
    mandatu. Ale w sumie jakby chcieli zapłacić to nie mam nic
    przeciw ;) (przyznam że wątpię)

    > Stąd wynika, że konsekwencje (mandat, utrata ulgi na kasę) wynikły z mojej
    > winy i chcę za ubezpieczone błędy kasę od PZU.

    Hm. Tu widzę dwie osobne sprawy:
    - utrata ulgi na kasę jest sankcją administracyjną, mam jednak w pamięci
    iż NSA, SN lub TK kiedyś zaliczył taką sankcję do "kary" (chodziło
    konkretnie o sankcję z odliczania VAT z pominięciem kasy), jednak
    nie jest to kara pieniężna podpadająca pod zakaz zapłacenia grzywny
    przez osobę trzecią; tym samym żaden z argumentów przeciwko zapłacenia
    takiej sankcji z odszkodowania IMO nie ma miejsca, inaczej mówiąc
    (IMO) możliwość zapłacenia takiej kary "za kogoś" może wprost
    wynikać z legalnej umowy
    - to, że PZU kwalifikuje takie odszkodowanie do kategorii innej niż
    wynikająca z ubezpieczenia.
    Acz przyznam, że ich argumentację częściowo rozumiem - "księgowy"
    to jest ktoś kto robi co mu zapodali, a nie mówi komuś jak on to
    ma robić. Jeśli jakoś tak zapisali w umowie (lub tak interpretują
    własne zapisy i wygrywają z tą argumentacją przed sądem) to
    ten problem jest zupełnie niezależny od sprawy zapłacenia
    czyjegoś mandatu.

    Raz jeszcze - IMO kara pieniężna i sankcja finansowa, czyli też kara
    ale nie w postaci grzywny do zapłacenia (w sumie sankcja może mieć
    wymiar niemajątkowy), to dwie różne kategorie.
    Niemniej przejrzawszy co tam w wąku było, przyznaję, że wygląda
    iż podstawa argumentacji PZU jest oparata na innym argumencie,
    czyli samej treści (zakresu) umowy.
    Sedno sam wyłożyłeś w cytacie :]

    pzdr, Gotfryd