    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: PORD uwaga na ronda
    Date: Sat, 21 Nov 2009 12:27:45 +0100

    On Thu, 12 Nov 2009, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > a) Nie wiem co ma jedno do drugiego.

    Powoływałeś się na oznaczenia zmiany kierunku.
    IMO mamy po prostu namieszane w przepisach - brak precyzji, w określaniu
    czy dane użycie "kierunku" ma dotyczyć "kierunku pasa względem drogi",
    czy "kierunku" względem czego innego.
    Oznakowanie na rondzie, na które się powołujesz, bazuje (?) właśnie
    na tym braku precyzji.

    > b) nie, bo kierunkowskazem sygnalizuję zmianę kierunku jazdy. Nie chodzi
    > tu jednak o zmianę kierunku z punktu widzenia fizyki, ale o zmianę w
    > sytuacji, gdy następuje rozgałęzienie i jest możliwość wyboru.

    > Owszem. Jestem za tą interpretacją. Tak prowadzi pas. Jest wiele
    > skrzyżowań i przebiegu pasów innym niż proste (z punktu widzenia
    > fizyki), a nie są to skrzyżowania o ruchu okrężnym.

    No i tu się zgadzamy.
    Pozostaje do uzgodnienia sprawa, czy honorujemy przepisy dotyczące
    "przecięcia ruchu" jako mające pierwszeństwo przed przepisami
    dot. pierwszeństwa na skrzyżowaniu, czy też JEDNAK uznajemy, że
    rondo jest "skrzyżowaniem złożonym", i fakt że *istnieją* regulacje
    generalne, dotyczące ronda jako całości, w niczym nie uchyla
    interpretacji skrzyżowań w postaci wjazdów jako składowych
    ronda.

    Zauważ: przyjęcie, że jednak mamy "małe skrzyżowania wjazdowe",
    NIEZALEŻNIE od faktu że SKŁADAJĄ się one na duże skrzyżowanie
    o ruchu okrężnym, uwalnia Cię od trudów szukania dziury w całym
    w zakresie tego, czy wjeżdżający z prawej ma pierwszeństwo :)
    W odróżnieniu od stosowania zasad ogólnych, określanych
    mianem "reguły prawej ręki", które na skrzyżowaniu określają
    pierwszeństwo w DRUGIEJ kolejności (z czym trzeba się zgodzić,
    a wielu kierowców zapomina, przekonanych że jak już obrócili
    się w lewo to "są na drodze z pierwszeństwem"), zastosowanie
    zasad szczególnych z art.25.1 w odniesieniu do "małego
    skrzyżowania na wjeździe" uwalnia Cię od dalszych rozważań,
    bo bardziej szczegółowe zastosowanie art.25.1 ma pierwszeństwo
    przed ogólniejszym zastosowaniem tego samego 25.1 :)
    Pasuje?

    > No właśnie sensowna. W lewo do Makro, w prawo do kościoła św. Wojciecha,
    > a na wprost na Mikulczyce.

    To ustępujesz wjeżdżającym z prawej czy nie? ;)

    > Niestety nie działa.

    Hm... :(
    Jak znajdę to poślę, a może ktoś ma działający link.
    Chodzi o znak strzałki w lewo z eleganckim "wcięciem" z prawo
    na linii przed strzałką.

    > Niestety Thunderbird sssie.

    Niemożliwe, żeby nie dało się w nim fomtu zmienić :O

    > O ile nie ma innych jeszcze, to bym stawiał, że jednak C to dalsza część
    > A. Tu jednak mówimy o skrzyżowaniu z 4 wlotami, normalny krzyż. Tylko
    > pośrodku jest wyspa. Więc da się skręcić w lewo.

    Przyjęcie Twojej tezy prowadzi do wniosku, że skręt w lewo ma DWA
    znaczenia. Różne.
    Co zrobiła ta pani z filmiku ze szkoły jazdy?

    pzdr, Gotfryd