  • Data: 2009-04-22 08:30:11
    Temat: Re: Oryginały czy kopie dla sądu. Sprzeciw
    Od: Olgierd <n...@n...problem> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Wed, 22 Apr 2009 10:20:24 +0200, kauzyperda napisał(a):

    > No wlasnie, co do tych oryginalow (tez w gospodarczym) caly czas dziwi
    > mnie czesta "maniera" stemplowania przez adwokatakow czy radcow
    > wszystkich kopii "za zgodnosc" - chociaz przepisy kpc jasno mowia, jakie
    > papiery pelnomocnicy moga poswiadczyc.

    Mi się wydaje, że to częściowo może wynikać z wiary ludzi, że taki
    pieczątek coś daje. Ba, spotkałem się z tym, że ludzie wierzyli, że
    "jeśli prawnik coś podpisze, to jest wiarygodne".
    Czasem znajomi nawet proszą mnie o potwierdzanie różnych dokumentów ;-)

    > I spotkalem sie z taka teoria uzasadniajaca taki zwyczaj (pozwalajaca
    > zaoszczedzic na poswiadczaniu przez notariusza): wiadomo, ze same ksero
    > dokumentem nie jest, natomiast jak ja ktos poswiadczy i podpisze "za
    > zgodnosc" to dokument staje sie dokumentem prywatnym.

    Zgodnie z zasadą "przez dokument prywatny strona mówi, że było tak-a-
    tak", przyjmuje się, że strona coś wykazuje. Sąd uzna za przyznane, chyba
    że przeciwnik zaprzeczy. W razie wątpliwości sąd zażąda oryginałów
    dokumentów.
    Nb. jeśli będzie to faktura to i tak będzie to dokument prywatny ;-)

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl