    From: "Mateo" <n...@p...wp.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Oprogramowanie freeware / shareware
    Date: Mon, 3 Mar 2003 22:19:53 +0100

    news:uds66v4j6hu649ahlmsqgmg7j26tklt3si@4ax.com...
    > Pięknego dnia Mon, 3 Mar 2003 14:36:48 +0100, "Boguslaw Szostak"
    > <a...@u...agh.edu.pl> zakodował:

    > Bo to narusza prawa autora do decydowania o swoim dziele.

    Problem w tym, ze mieszkancow Nauru nie obowiazuje polskie prawo, a w samym
    Nauru nikt nie przyznal Ci prawa do decydowania o wlasnym dziele. W takim
    razie - z punktu widzenia mieszkanca Nauru - nie masz prawa decydowac o
    swoim dziele. Nie ma prawa, zatem nie ma naruszenia.

    > Czyli jak np. napiszę program shareware i napiszę w licencji, że można
    > go używać przez tydzień za free, potem należy go zarejestrować płacąć
    > x PLN. Do tego używanie go poza granicami Polski jest zabronione, a
    > przepisy powiedzmy Nauru zabrania ograniczania czasu działania
    > programu, to mieszkańcy Nauru mają prawo zlewać moją wolę, bo ich
    > prawo stanowi inaczej (mogą importować i używać programy bez
    > ograniczeń)?

    Dokladnie. Zreszta porownaj sobie sytuacje na rynku oprogramowania w Polsce
    przed wprowadzeniem prawa autorskiego. Nikt sie zbytnio nie przejmowal wola
    producentow oprogramowania. Kazde autonomiczne panstwo moze sobie tworzyc
    prawo takie, jak mu sie podoba. Inne panstwa moga tylko wywierac naciski w
    celu zmiany tego prawa, np. poprzez embarga. Dopoki jednak Nauru nie zmieni
    uregulowan prawnych, Twoj program moze byc tam wykorzystywany bez
    ograniczen, a Ty nie zobaczysz z tego tytulu zlamanego grosza.

    pzdr
    Mateo