  • Data: 2008-02-21 12:14:34
    Temat: Re: Oplata za pozew - jak obliczyc?
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    diok pisze:
    > Witam,
    >
    > Jestem po lektórze ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywlinych i
    > tego co zwróciło Google ale nic nie rozumiem..., opłaty takie, inne,
    > jedna druga opłaty, jedna czwarta opłaty, jakiej opłaty...?
    >
    > Sytuacja jest taka, składam pozew o nakaz zapłaty kwoty 2300 zł w
    > postępowaniu nakazowym, ale istnieje prawdopodobnieństwo, że sąd
    > rozpatrzy tę sprawę w postępowaniu uproszczonym upominawczym.
    > Czy opłata za pozew w tych dwóch przypadkach będzie taka sama, czy inna?
    > Jak to obliczyć? Będę wdzięczny jeżeli ktoś będzie tak dobry i mi
> [...]

    Jeśli sprawa będzie rozpatrywana w trybie uproszczonym, ale nie
    nakazowym, to należy się 100zł.

    Jeśli będzie to również tryb nakazowy, to wpłacić 100zł też nie
    zawadzi. Niektórzy uważają, podpierając się orzeczeniem, że należy się
    wtedy 30zł (1/4 wpisu, nie mniej niż 30zł). Ma to swoje racje, jednakże
    może się zdarzyć, że sąd sam na to nie wpadnie i będzie domagał się od
    Ciebie dopłaty brakujących 70zł, przez co będziesz musiał składać
    zażalenia i tracić czas.

    Ja w takich sytuacjach wpłacam tyle, ile wynika z postępowania
    uproszczonego, nie wnikając, że w nakazowym byłoby mniej. Sądy na to
    przystają, nie zauważyłem, aby któryś obliczył opłatę sądową w
    postępowaniu nakazowym jako 1/4 opłaty w uproszczonym.

    Gdybyś natomiast dochodził należności w trybie zwykłym, a nie
    uproszczonym (czyli wartość przedmiotu sporu ponad 10 000zł), to przy
    nakazowym normalnie możesz zapłacić 1,25% (1/4 z 5%).

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz