    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Opieka nad dzieckiem par. 188 KP
    Date: Mon, 28 Dec 2009 15:55:00 +0100

    Użytkownik "Chung" <t...@N...pl> napisał w wiadomości
    news:hh9kr8$sdc$1@atlantis.news.neostrada.pl...
> [...]
    > dziecko do 14 lat muszę dodatkowo dostarczyć zaświadczenie z pracy żony o
    > tym, że małżonka nie korzystała z tych dwóch dni opieki. Posprzeczałem
    > się w administracji, bo wcześniej zaświadczenie takie nie było wymagane.
    > Dzwoniłem do związku zawodowego, tam też byli zdziwieni, że takie
    > zaświadczenie jest wymagane. Zasięgnęli języka w dyrekcji i okazało się,
    > że taki wymóg został wprowadzony ze względu na nadużycia. Nie bardzo
    > rozumiem w jaki sposób ma to zapobiec nadużyciom, skoro współmałżonek
    > może otrzymać takie zaświadczenia, a dopiero później skorzystać z 2 dni

    Podejrzewam, że jak wystawią zaświadczenie, to potem będą kłopoty z
    otrzymaniem tych dwóch dni po prostu.

    > Otrzymałem z zakładu pracy żony takie zaświadczenie, ale zastanawia mnie
    > to na jakiej podstawie mam do dostarczyć mojemu pracodawcy. Są tam dane
    > osobowe mojej żony. Czy pracodawca nie złamie w ten sposób ustawy o
    > ochronie danych osobowych?

    A dotychczas tychd anych nie posiada?

    > Moje pytania:
    > 1. Czy pracodawca może żądać takiego zaświadczenia, czy musi mu
    > wystarczyć tylko moje oświadczenie (tak jak było do tej pory)?

    Ustawa zdaje się mówi o oswiadczeniu, więc możesz iść z nimi "na wojnę" i
    powiadomić PIP, że nie chcą Ci dać urlopu. Podejrzewam, że bitwę wygrasz.
    Tylko co z wojną?

    > 2. Czy w tym wypadku można powołać się na rozporządzenie Ministra Pracy i
    > Polityki Socjalnej z dnia 28.05.1996r. - § 6 ust.2 pkt.3? Chodzi o część
    > B pkt. C.

    Na pewno tak.

    > 3. Jaki jest sens dostarczania takiego zaświadczenia skoro podpisuję
    > oświadczenie, że małżonka nie korzystała z tych dwóch dni opieki?

    W oświadczeniu możesz skłamać. Zaświadczenie wystawia osoba trzecia.

    > 4. Czy pracodawca nie złamie ustawy o ochronie danych osobowych
    > odbierając ode mnie zaświadczenia z zakładu pracy żony? Żona nie wyraziła
    > zgody na przetwarzanie swoich danych osobowych przez mojego pracodawcę.

    A czy musi je przetwarzać? Włączy do akt osobowych i tyle.