  • Data: 2006-06-29 22:57:51
    Temat: Re: Opakowanie towaru - adres producenta?
    Od: "Piotr" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Kupilem odziez, ktora wg mojej opinii okazala sie wybrakowana. Wg dostawcy
    > towar jest pelnowartosciowy i dlatego odmowil reklamacji. Poniewaz wada
    jest
    > dosc oczywista (nadruk pokruszyl sie po 1-szym praniu), chcialem napisac w
    > tej sprawie do producenta. Niestety na opakowaniu brak adresu, telefonu,
    > e-maila - nie ma nic. Z ciekawosci zapytam, czy jest to zgodne z prawem? I
    > czy sprzedawca moze nie byc stroną - tzn. kazal mi poczekac kilka dni na
    > opinie dostawcy? Przy zakupie oczywiscie otrzymalem paragon, a przy
> [...]

    Stronami umowy jestescie ty i sklep. O ile nie zostala dolaczona karta
    gwarancyjna do produktu, producent nie ma wobec Ciebie zadnych zobowiazan
    (pomijajac moze jakies wyszukane kwestie typu produkt niebezpieczny, ale tu
    mam pojecie zerowe). Oczywiscie mozna zadzwonic do producenta i sprobowac
    wplynac mu na honor. Jednak niezgodnosc towaru z umowa powinienes zglaszac w
    sklepie (przy czym jest domniemanie, ze produkt powinien posiada wszystkie
    ceny, ktore posiadaja produkty z tej rodziny, np. nadruk nie jest
    umieszczany po to, by schodzil, ale by zdobil koszulke). Polecam poszukac
    przepisow o tzw. odpowiedzialnosci sprzedawcy (sklepu) - jesli mnie pamiec
    nie myli ustawa z 2002 roku (chyba czerwiec, albo lipiec) o szczegolnych
    warunkach (albo zasadach juz nie pamietam) sprzedazy konsumenckiej oraz o
    zmianie kodeksu cywilnego (nazwe pisze z pamieci).

    Natomiast sprzedawca nie ma obowiazku rozpatrzyc reklamacji od razu, a jej
    uzasadnienie moze byc w zasadzie dowolne - moze to byc opinia samego sklepu,
    moze byc opinia rzeczoznawcy, moze byc opinia producenta (w dwoch ostatnich
    przypadkach oczywiscie sklep musi sie zgadzac z ta opinia). Jesli nie
    zgadzasz sie ze sposobem w jaki reklamacja zostala rozpatrzona (badz jest
    rozpatrywana) pozostaja nastepujace mozliwosci:

    - zwrocenie sie do Panstwowej Inspekcji Handlowej z prosba o porade prawna,
    kontrole lub mediacje,
    - zwrocenie sie do powiatowego rzecznika konsumentow (dziala przy kazdym
    urzedzie miejskim) z prosba o porade prawna lub ewentualnie mediacje,
    - zwrocenie sie do Federacji Konsumentow (jak wyzej),
    - pozew do sadu konsumenckiego (obie strony musza sie zgodzic, w praktyce
    czesto sklep odmawia),
    - pozew do sadu powszechnego.

    Mam nadzieje, ze nic nie pomerdalem, bo pora pozna. ;)

    http://www.pbase.com/piotrstankiewicz