  • Data: 2008-01-22 13:34:31
    Temat: Re: Odsetki za zwłokę z TPSA
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:fn4pa5$q29$9@news.onet.pl...

    > Za datę zapłaty należy uznać dzień, kiedy pieniądze znalazły się na
    > koncie bankowym TPSA. Jeśli uważasz, że odsetki są niesłusznie naliczane,
    > możesz złożyć reklamację. Jeśli odpowiedź będzie odmowna - pozostanie m.
    > in. droga sądowa z pozwem o stwierdzenie nieistnienia zobowiązania w
    > wysokości spornych odsetek.

    Co do samej zasady masz oczywiście rację, ale w tym konkretnym wypadku nie
    jest to prawda do końca. Logicznie rzecz biorąc nikt się nie będzie
    pieniaczył o 10 groszy i latał z tym po sądach, bo to nie ma sensu. Tak
    więc, gdyby sprawa miała charakter masowy, to warto było by nią
    zainteresować UOKiK przykładowo.

    Sprawdziłem kilka rachunków wstecz i ja odsetek na nich nie mam. Inna
    sprawa, że w moim wypadku rachunki są realizowane poprzez pobranie z konta,
    więc mój przykład może być nieadekwatny do problemu omawianego tutaj.
    Proponował bym, by inne osoby płacące przelewem sprawdziły, czy TP SA
    faktycznie im nie nalicza odsetek.

    Normalnie zlecenie przelewu na dzień wcześniej w normalnym banku powinno
    sprawę ostatecznie załatwić. Przy elektronicznych przepływach przelewów
    realizowanych na kilka dni na przód nie ma w zasadzie możliwości, by taki
    przelew nie dotarł do odbiorcy we właściwym dniu. Natomiast to, kiedy sobie
    TP SA czy bank który ich obsługuje zaksięguje to na koncie, to jest już
    rzecz wtórna, która nie powinna mieć wpływu na wysokość zobowiązania
    klienta.

    Reasumując, to na miejscu pytającego:

    1) Sprawdził bym u kilku innych klientów, czy mają podobne problemy,
    w celu ustalenia, czy problem ma faktycznie charakter masowy,
    czy jest to problem przykładowo w jednego banku z którego z jakiegoś
    powodu przelewy docierają z opóźnieniem.

    2) Zgłosił pisemną reklamację kilku kolejnych "opóźnionych"
    przelewów w swoim banku podnosząc, że wierzyciel utrzymuje,
    iż wysłane terminowo środki nie wpłynęły we właściwym
    terminie na rachunek. Ciekawe co ustali bank. Czy odpowie,
    że środki przekazał terminowo.

    3) Mając w wyniku powyższych ustaleń okaże się, że problem
    występuje niezależnie od banku realizującego przelew oraz
    pomimo terminowego wpływu środków do banku w którym ma
    rachunek TP SA, to:

    - Zwrócił bym się o pisemne wyjaśnienie powyższego faktu do
    Zarządu TP SA (żaden reklamacje!)

    - Gdy wyjaśnienie TP SA sprawy nie wyjaśni, albo w sensownym
    terminie nie nadpłynie, to:

    - Złożył zawiadomienie o przestępstwie do prokuratury
    związku z podejrzeniem, że TP SA celowo wyłudza od
    klientów drobne kwoty pod pozorem naliczania odsetek
    za zwłokę.

    - Powiadomił o sprawie UOKiK oraz UKE.

    Natomiast, jeśli ustalenia faktyczne będą inne, to już trzeba dochodzić
    roszczeń na winnym, czyli banku (który zatrzymał przelew) albo w drodze
    reklamacji w TP SA, jeśli błędnie naliczają odsetki.