    From: Przemyslaw Osmanski <p...@c...gdzies.net.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Odpowiedzialnosc programisty w pracy
    Date: Mon, 27 Nov 2006 22:48:57 +0100

    janusz napisał(a):
    > Pytanie czysto teoretyczne - jednak czasami mnie to zastanwia.
    > Jaka odpowiedzialnosc prawna jest na programiscie piszacym
    > oprogramowanie w firmie. Zatrudniony na umowe o prace. Zalozmy taka
    > sytuacje:
    > Programiste pisze programy zlecane np. przez dzial ksiegowy w programie
    > jest blad (nieumyslny), ksiegowosc nie zauwaza bledu i zle sie
    > wyliczaja koszty lub cos co wplywa na podatek. Jakie konsekwencje firma
    > moze wyciagnac wtedy wobec programisty. Konsekwencje US wobec firmy w
    > tym watku nie sa istotne.
> [...]

    Pierwsza sprawa - programista nie musi byc ksiegowym, moze polegac na
    opisie algorytmow operacji ksiegowych.
    Druga - w kazdej firmie ktore ma zamiar pisac oprogramowanie znajduje
    sie dzial testowy ktory takie bledy powinien wylapac.
    Trzecia - program ksiegowy ktory nie ma blogoslawienstwa MF
    (certyfikowanie kiedys bylo, jak jest teraz to nie wiem) jest tylko
    pomoca w pracy ksiegowego. To do ksiegowego nalezy sprawdzenie
    poprawnosci wynikow programu (chocby wyrywkowe), bo tak na dobra sprawe
    to jego podpis widnieje na dokumentach.

    A na koniec, to mozna zakladac ze programista jest tak samo
    odpowiedzialny jak analityk, ktory mogl podac nieprawidlowe zalozenia,
    tester, ktory niedostatecznie sprawdzil program, czy chocby ksiegowy,
    ktory nie raczyl sprawdzic wynikow.

    pozdrawiam,
    Przemek O.