    From: VoyteG <V...@h...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Odpowiedzialnosc pracownika ZUS
    Date: Fri, 18 Sep 2009 04:09:00 -0700 (PDT)

    On 17 Wrz, 14:39, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    >    Jak zakończyła się sprawa sądowa?
    >
    > --
    > Liwiusz

    Mam juz te materialy, ktore posiadala znajoma i zamieszcze ponizej
    kluczowe cytaty, aby miec lepsze rozeznanie w analizie tego przypadku.
    Czytajac, warto pamietac, ze znajoma ma przecietna wiedze prawna, wiec
    zamieszczone cytaty zawieraja potoczne uproszczenia, ale taki jest
    stan wiedzy osob, dla ktorych urzedy i zusy maja teoretycznie
    sluzyc...

    zatem kluczowe cytaty ze skargi zlozonej do sadu
    ====
    "zaskarzam decyzje... , poniewaz podczas zalatwiania sprawy zwiazanej
    z wyplaceniem zasilku po zmarlej mojej cioci, zostalam przez
    pracownika ZUS pania 'imie i nazwisko' wprowadzona w blad.

    Dnia <data> zmarla moja ciotka, ktora w chwili smierci nie byla
    ubezpieczona w zus i nie byla zarejestrowana jako bezrobotna. Nie
    miala swojej blisiej rodziny, ani nikogo poza mna. Od kilku lat byla
    na moim utrzymaniu. W chwili smierci bralam pod uwage pomoc Miejskiego
    Osrodka Opieki Spolecznej (MOPS). Aby poradzic sie w tej spawie,
    udalam sie do oddzialu ZUS. Tam zostalam skierowana do Wydzialu
    Zasilkow, gdzie pani <imie i nazwisko> zajela sie moja sprawa. Jasno
    wyjasnilam, ze ciocia w chwili smierci nie byla ubezpieczona ani
    zarejstrowana jako osoba bezrobotna. Pani <imie i nazwisko> po
    konsultacji z innym pracownikie Zus, powiedziala, ze jako osoba obca
    nie moge otrzymac zasilku pogrzebowego, natomiast moge otrzymac zwrot
    poniesionych kosztow zwiazanych z pogrzebem na podstawie rachunkow
    oraz zaswiadczenia z pracy, ze posiadam ubezpieczenie rentowe.

    Dopiero teraz, kiedy mialam zapewnione pokrycie ze strony ZUS, zajelam
    sie przygotowaniem pogrzebu.

    Pogrzeb odbyl sie i na drugi dzien pozbieralam wszystkie rachunki oraz
    zaswiadczenie z pracy i poszlam do ZUS.

    Tam na moj widok ta sama pani <imie i nazwisko> z usmiechem na twarzy
    przeprosila mnie informujac przy okazji, iz sie pomylila i ze w mojej
    sytuacji nie nalezy mi sie zwrot poniesionych kosztow. Pani <imie i
    nazwisko> przeprosila mnie, tlumaczac, ze pracuje dopiero dwa
    miesiace.. Gdyby nie to, ze pracownik ZUS wprowadzil mnie w blad,
    zajelabym sie pogrzebem zupelnie inaczej, bo moja ciocia bez zadnego
    problemu mogla zostac pochowana przez MOPS.

    Pracuje na stala umowe-zecenie i moje wynagrodzenie wynosi 850zl
    brutto, a 590 netto, dlatego nie stac mnie aby zaplacic za blad
    pracownika ZUS (koszty pogrzebu wyniosly 2660zl)

    koniec pisma, jakie do sadu zlozyla znajoma

    Dla lepszego zrozumienia, dodam, ze wtedy znajoma majac zapewnienie z
    ZUS umowila sie z zakladem pogrzebowym, ze odda te pieniadze gdy
    otrzyma obiecany zasilek z ZUS. Tak ustalono i doszlo do pogrzebu.
    =====
    Reakcja ZUS - cytat z pisma do Sadu

    ZUS wnosi o:
    1/ oddalenie odwolania
    2/ rozpoznanie sprawy pod nieobecnosc pelnomocnika organu retnowego

    W uzasadnieniu ZUS stwierdza, ze decyzja jest zasadna, bo zgodnie z
    prawem taki zasilek nie przysluguje i brak jest podstaw do przyznania
    (nie cytuje tego, bo jest to zrozumiale i nie budzi watpliwosci).
    Jednak ZUS ani slowem nie odniosi sie do zarzutow o wprowadzenie w
    blad przez pracownika ZUS, a to bylo przedmiotem skargi!

    =====
    Jedynym pismem z Sadu posiadanych aktach jest wezwanie skierowane do
    znajomej w celu przesluchania w charakterze strony w sprawie przeciw
    ZUS o zasilek pogrzebowy. Tez nie ma ani slowa, ze zakres sprawy
    dotyczy wprowadzenia w blad przez pracownika ZUS, a taka byla glowna
    tresc skargi!

    Podczas sprawy w sadzie znajoma uslyszala wywod prawny, ze ZUS -
    pracodawca, - nie odpowiada za bledy swoich pracownikow. Nie otrzymala
    zadnego pisma, ktore moglbym teraz zacytowac.