  • Date: Thu, 17 Feb 2005 17:57:42 +0100
    From: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Odpowiedzialność admina forum

    Witiia wrote:

    > wydaje mi się, że jeżeli grupa nie jest moderowana, to nikt
    ^^^^^
    > poza nadawcą nie ma prawa usunąć wiadomości

    1. Grupa dyskusyjna to zupełnie co innego niż forum dyskusyjne,
    nawet jeśli bramki news<->www zacierają tę różnicę w oczach
    niektórych użytkowników.

    2. To czy można usunąć wypowiedzi czy nie - zależy od regulaminu
    forum lub grupy dyskusyjnej. W przypadku pierwszego istnieje
    techniczna możliwość odp. reakcji, więc w interesie własciciela
    forum jest, by regulamin też przewidywał taką możliwość.
    W grupach dyskusyjnych możliwośa techniczna jest już mocno
    ograniczona, ale do pewnego stopnia też istnieje. Jednak z powodu
    technicznej organizacji grup trudno tu mówić o personalnej
    odpowiedzialności jakiegokolwiek admina za wypowiedzi innych
    osób, łamiące prawo.

    3. W grupach hierachii pl.* istnieje możliwosć kasowania niektórych
    postingów na grupach _nie_moderowanych (o ile zostaną odpowiednio
    wcześnie zauważone) i czasem z tej możliwości się korzysta. Nie ma
    jadnak technicznej możliwości usunięcia wiadomości ze wszystkich
    serwerów news, bo niektóre serwery nie akceptują takich ingerencji.

    4. W innych hierachiach regulamin może przewidywać retromoderację,
    czyli kasowanie postingów przez moderatora na grupach, które w
    sensie technicznym nie są moderowane. W innych z kolei czasem
    stosuje się zabezpieczenia przed dzikim kasowaniem, polegające
    na automatycznym repostowaniu wiadomości które zostały usunięte
    - w takich grupach nie tylko nie ma możliwości usuwania postingów
    stanowiących nadużycia, ale nawet nie można cancelować własnych
    wiadomości.

    5. Powyższe wypowiedzi dotyczą zdecydowanie spraw technicznych i nie
    należy ich interpretować jako wypowiedź na temat prawnych aspektów
    tej sprawy. Mam jednak nadzieję, że wyjaśnienia te umożliwoą osobie
    rozeznajej w kwestiach prawnych ewentualne ustosunkowanie się do
    podstawowej kwestii poruszonej przez inicjatora wątku.

    HTH.

    Pozdr,
    --
    ŁK