    From: "Roman G." <r...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Odp: Odp: Zmuszanie uczniow do sprzatania szkoly po lekcjach
    Date: Wed, 27 Oct 2004 11:55:18 +0000 (UTC)

    > ....obawiam się że nie.

    Kiedy oboje wychodzimy z żoną do pracy, do dzieci przychodzi babcia. Jak
    sądzisz, czyje wymagania i czyje zasady obowiązują dzieci w tym czasie w moim
    własnym domu? Moje czy babci?

    Jeżeli jakaś babcina metoda mi się nie podoba, ale nie jestem w stanie
    sądownie udowodnić naruszenia dobra dziecka, albo przekonać jej oczywiście do
    mojego punktu widzenia, czy mogę skutecznie pod względem prawnym zabronić jej
    stosowania tej metody? Czy ewentualnie pozostaje mi tylko zmienić opiekę?

    > Uprzejmie wnoszę o nie rozpętywanie dyskusji na kolejny uboczny temat
    > - tylko stwierdzenie faktu: czy "osoba której powierzono" może (jak
    > najbardziej zgodnie z wszystkimi wymienionymi "oglądami" wlać czy nie ?

    Ale bicia zabrania wyraźnie Kodeks karny. O ile się nie mylę, kk milczy w
    kwestii wychowania przez pracę.

    > A "obiektywizacji" podejmiesz się jak rozumiem sam ? :)

    Nie sądzę.
    Deklaruję gotowość do bycia przekonywanym.

    > A teraz zawężąmy rozważania do omawianego przykładu: jakim wobec
    > tego prawem nauczyciel śmie naruszać "niezależność wychowawczą
    > rodziców" poza okresem kiedy ono mu przysługuje, czyli od rozpoczęcia
    > do zakończenia lekcji?

    Jak na mój gust realizowania przez szkołę jej podstawowych funkcji nie sposób
    rygorystycznie zawęzić do określonych punktów czasowych wyznaczonych przez
    plan lekcji. Plan lekcji jest tylko jedną ze szczególnych form
    organizacyjnych, w jakiej szkoła wykonuje swoje zadania.

    Rodzice mają poza tym obowiązek współdziałania, wynikający choćby z art. 354 §
    2 kc. Skoro (wybrana przez nich samych!) szkoła przyjęła w praktyce wychowanie
    przez pracę, a jest to metoda spełniająca kryterium celowości pedagogicznej,
    rodzice ze swojej też strony powinni te wysiłki wesprzeć, zamiast tworzyć w
    świadomości dziecka tzw. konflikt lojalności. Wyznacznikiem prawidłowości
    wypełniania przez rodziców obowiązków związanych z władzą rodzicielską jest
    również nade wszystko dobro dziecka. Podsycany przez rodziców konflikt
    lojalności temu dobru służy, powiedziałbym, dość marnie.

    RG