    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Odmowa wystawienia faktury VAT
    Date: Fri, 21 Sep 2007 11:41:30 +0200

    On Wed, 19 Sep 2007, Krzysiek wrote:

    > skoro bowiem w sklepie, w którym zamówiłeś sklep, można wziąć w kredyt
    > dowolny sprzęt, jednakże kredyt ten to tzw. kredyt konsumencki, a zatem ma
    > tu zastosowanie ustawa o kredycie konsumenckim, który może wziąć jedynie
    > osoba fizyczna jako konsument czyli nie w związku z prowadzoną przez siebie
    > działalności gospodarczą, to sklep wystawi ci fakturę VAT, bo masz prawo
    > żądac potwierdzenia na piśmie okoliczności zawarcia umowy sprzedaży,
    > jednakże dane wpisane jako kupujący to dane osobowe twoje jako osoby
    > fizycznej

    ...co nadal nie byłoby jednoznaczną przeszkodą do uznania jej
    formy graficznej :) np. za dowód księgowy dla celów DG, jak pisze Samotnik.
    Bo to prawda - podatnikiem jest również "osoba".

    Podanie danych firmy (czyli "innego oznaczenia" oprócz imienia
    i nazwiska) jedynie stanowi dla podatnika dodatkowy (i IMO b. trudny
    do obalenia) dowód, ze zakup odbywał się "w celu" (tu: gospodarczym),
    wymaganym dla uznania za koszt :)
    W stronę przeciwną to nie działa, najwyżej jest poszlaką do
    ew. sprawdzania.

    Niemniej dobrze gadasz:
    - primo sklep ma pełne prawo dopisać, że "towar został zakupiony
    w celach konsumenckich" (i nici z zaliczenia zakupu np. do
    wyposażenia albo za towar handlowy *jako koszt*, bo ująć
    w książce trzeba :))
    - acz nie słyszałem o takim przypadku, nie widać przeszkód aby
    US po obejrzeniu takiej faktury dokonał kontroli krzyżowej
    i upewniwszy się iż istniej dowód, że zakup odbył się "nie
    w celu gospodarczym" wydać decyzję korygującą koszt.

    > w związku z tym skoro zawarłeś umowę jako konsument, jako konsument wziąłeś
    > kredyt, to jako konsument może żądać wystawienia faktury VAT i tylko na
    > ciebie jako konsumenta, a nie na ciebie jako przedsiębiorcę

    Ano.

    pzdr, Gotfryd