    From: Skrypëk <škrypëk@pűbliçenëmy.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <4d874146$0$26808$c3e8da3$fb483528@news.astraweb.com>
    <4d875211$0$2485$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: Odkupienie uzywanego oprogramowania ?
    Date: Mon, 21 Mar 2011 15:32:13 +0100

    mvoicem wrote:

    > Który jednak jawnie wkładasz do komputera, uruchamiasz program
    > instalacyjny i tak dalej ... moim zdaniem zupełnie inna para kaloszy
    > niż

    No w przypadku OEM powinien to robić producent, ale mniejsza o to.

    > "Uzurpował" sugeruje że nie ma do tego prawa, kiedy idąc za ciosem
    > twojej logiki - właśnie ma.

    Dysk twardy lub pralka nie jest utworem chronionym, więc się je kupuje a nie
    dzierżawi lub licencjonuje. No jakim prawem nabywcy ograniczysz użytek? Ja
    nie mam pomysłu.
    A firmware się na licencji do urządzenia wsadza na tym się ścieżka jego
    licencjonowania kończy.

    > Och, nigdy nie słyszałeś o produktach "do sprzedaży tylko na terenie
    > X"?

    Ale to nie jest przecież ograniczenie użytkowania konsumentowi.

    > Producenci, nie tylko oprogramowania, są żywotnie zainteresowani
    > tym żeby ograniczać sprzedaż swoich produktów w jakimś kraju, tak
    > żeby w innym kraju móc stosować inne, wyższe ceny.

    Zapomniałem o regionalizacji DVD - ten poroniony pomysł chyba umarł śmiercią
    naturalną?.
    Właścicielowi praw majątkowych zapewne wolno sobie zastrzec że "ten film
    należy odtwarzać tylko w odtwarzaczach z regionu X" - niech mu będzie,
    przecież i tak będzie to dotyczyło tylko czynności nie mieszczących się w
    dozwolonym prywatnym, prawda?

    Ale przecież nie da się tak ze sprzętem. Nikt efektywnie mi nie zabroni
    kupić ajpoda na wczasach w USA i uzywać w Polsce. Może i chciałby, ale
    musiałby nałożyć jakieś embargo na eksport, więc może nas cmoknąć. I
    producenci firmwaru chyba o tym wiedzą, więc nie mają po co się wydurniać i
    po prostu licencjonują swój soft per urządzenie i tyle.

    Poza tym to się przecież rozwiązuje inaczej: sprzedaje się te licencje
    poprzez lokalnych resellerów, których umowa dealerska zobowiązuje do
    niewyłażenia po za swój rejon. I wystarczy.

    (stąd nieistotny jest kurs dolara dla cen Windowsów, bo i tak sprzedawane są
    za EUR przez Microsoft Ireland).

    > O naiwności.

    Nie naiwności, tylko:

    > W licencjonowaniu chodzi o to żeby mieć zyski, im większe
    > tym lepsze.

    No ba.
    A konsumentowi chodzi o to, żeby skosnumować jak najtaniej, a najlepiej za
    darmo i jeszcze żeby ktoś pod nos podstawił.

    I wszystko OK, chciwość i zazdrość jest motorem postępu, ale trzeba przyjąć
    jakieś zasady tej gry i ich przestrzegać, kurka wodna.

    > Jeżeli producent dysku wejdzie w układ z producentem systemu
    > operacyjnego X, to może być zainteresowany żeby dysk nie był użyty
    > pod systemem Y.

    To wyprodukuje kompatybilny tylko z jednym, na specjalnym złączu.
    I tylko dlatego mu się to będzie opłacać, że peryferia do Maków są strasznie
    drogie.