  • Data: 2011-03-19 12:37:54
    Temat: Re: Odkupienie uzywanego oprogramowania ?
    Od: Skrypëk <škrypëk@pűbliçenëmy.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Tomasz Pyra wrote:

    > Jakiej instalacji? Mówisz o tej, zapewne automatycznej, którą puścili
    > sprzedawcy w sklepie w którym kupowałem komputer nim przyszedłem
    > odebrać sprzęt?
    >
    > Zresztą czego by w nim nie napisano, to naprawdę nikt nie ma obowiązku
    > przeglądać paru gigabajtów plików na twardym dysku w poszukiwaniu nie
    > wiadomo jakiego pliku z nie wiadomo czym.

    Jeśli sprzedawca zakupił licencję na preinstalowanie oprogramowania na tym
    komputerze (dającą mu prawo do przekazania nabywcy komputera praw do
    użytkowania oprogramowania na tym komputerze i udzielania mu wsparcia
    przynajmniej telefonicznego), to ma obowiązek zrobić to w taki sposób, przy
    użyciu odpowiednich narzędzi, żeby nabywcy przy pierwszym uruchomieniu
    komputera, jeszcze przed wyborem nazwy użytkownika, strefy czasowej i
    tapety, pojawiła się do zaakceptowania EULA między system builderem a
    nabywcą.

    I w ten sposób użytej licencji system buildera już ci sklepikarz nie może
    odsprzedać, więc nie ma prawa zafakturować cię ze nią. Jako "producent
    systemów OEM" może sprzedać ci tylko gotowy komputer z systemem i udzielać
    wsparcia.

    Jeśli licencjodawca nie był uprawniony do udzielenia ci licencji, lub zrobił
    to w sposób unieważniający ją, to twoja EULA jest nieważna i nie masz praw
    do korzystania z oprogramowania. W takim wypadku możesz od niego żądąć
    odszkodowania za poniesione z tego tytułu koszty, łącznie z kosztami opłat
    sądowych, gdyby firma MS zdążyłą cię pozwać o nieuprawnione użytkowanie
    oprogramowania.

    Nic natomiast wielkiego (poza zaleceniami MS) nie stoi na przeszkodzie, żeby
    obok komputera bez windowsów sprzedano ci nierozpakowany pakiet system
    buildera - wtedy jako osobną pozycję na fakturze - byś sobie system
    wyprodukował sam.Ale jakaś przynajmniej etyka wymaga, żeby cię sprzedawca
    poinformował, co ci właściwie wcisnął.

    Generalnie to nieuczciwi i/lub niekompetentni sprzedawcy są odpowiedzialni
    za całe zamieszanie, bo od tego oni są, od tego są oni, żeby uświadamiać
    ciamajdy robiące zakupy. A wciskają kit i lewiznę, zwłaszcza na allegrze.