    From: w...@p...onet.pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ochrona danych osobowych w necie.
    Date: 22 Nov 2006 12:58:07 +0100

    > Witam! Czy jeśli podałem pewnej osobie moje dane adresowe na forum
    > internetowym w wiadomości prywatnej, aby ta osoba przesłała mi coś na mój
    > adres, a ta osoba upubliczniła je na forum głównym, to popełniła
    > przestępstwo? Nie zastrzegałem w wiadomości prywatnej, że te dane są do jej
    > wglądu, ale nie podoba mi się sposób, w jaki postąpiła i teraz żądam, aby
    > dane zostały usunięte z forum publicznego. Czy ma obowiązek to zrobić?
    > Proszę mi podać konkretne paragrafy mówiące o tym. Ustawa o ochronie danych
    > chyba odpada, bo ta osoba nie jest żadną firmą i mój adres został jej podany
> [...]

    zrodlo: http://www.poradaprawna.pl/index_pytania.php?co=pozy
    cja&id=25927
    Ochronę korespondencji zapewnia ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
    Dotyczy ona rozpowszechniania korespondencji kierowanej do adresata w czasie
    jego życia i w okresie 20 lat od jego śmierci. Można żądać w takiej sytuacji
    zaniechania takiego działania, usunięcia skutków, publicznego oświadczenia o
    odpowiedniej treści i formie, oraz jeżeli działanie jest zawinione -
    zadośćuczynienia pieniężnego i uiszczenia odpowiedniej sumy pieniężnej na
    wskazany przez poszkodowanego cel społeczny. Natomiast ochrony zatrzymywanej
    korespondencji można dochodzić poprzez powództwo o ochronę dóbr osobistych, jaką
    jest tutaj tajemnica korespondencji W takim wypadku można żądać zaniechania
    takiego działania, usunięcia jego skutków, złożenia oświadczenia w odpowiedniej
    treści i formie. Można też żądać zadośćuczynienia pieniężnego oraz zapłaty sumy
    pieniężnej na wskazany cel społeczny. Według przeważającego poglądu w doktrynie
    prawa cywilnego ochrona korespondencji może być chroniona kumulatywnie &#8211; w
    zakresie powództwa o ochronę dóbr osobistych lub z ustawy o prawie autorskim i
    prawach pokrewnych. Nie jest konieczne występowanie na drogę sądową &#8211; jednak ta
    w większym stopniu zapewni uzyskanie tego czego się żąda. Można próbować ugodowo
    porozumieć się z naruszycielami prawa &#8211; pozwoli to na uniknięcie zbędnych
    kosztów sądowych. Jeżeli jednak porozumienie się w tej kwestii nie jest możliwe,
    właściwym rozwiązaniem będzie wniesienie odpowiedniego powództwa.

    Dodatkowo:
    art. 159 ustawy prawo telekomunikacyjne w zw. z art. 209. Niestety (teoretycznie
    ze wzgledu na art. 210) znajduje zastosowanie tylko do podmiotow prawnych, takze
    jesli forum obsluguje taki podmiot - od administratora zadaj usuniecia danych w
    zw. z art. 159 ww. ustawy.

    pozdrawiam
    d.