  • Data: 2004-10-30 17:22:18
    Temat: Re: Obrońca posiłkowy?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:cm04r8$c23$1@opal.icpnet.pl...

    > Wypadkówka w Poznaniu też cyfrówek jakiś czas używała. Jakie widzisz
    > przeciwwskazania?

    Przede wszystkim Zarządzenie Komendanta Głównego Policji. W chwili obecnej
    jedynie możliwe jest robienie cyfrówkami zdjęć sygnalistycznych. Zresztą
    Zarządzenie to jest poniekąd skutkiem unormowania tej kwestii przez
    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI z dnia 12 sierpnia 1998 r. w sprawie
    rodzaju urządzeń i środków technicznych służących do rejestracji obrazu lub
    dźwięku dla celów procesowych oraz sposobów ich zabezpieczenia,
    przechowywania, odtwarzania i kopiowania. Rozporządzenie to niby nie
    wyklucza użycia aparatu cyfrowego bezpośrednio, ale przewiduje, ze
    oryginalny nośnik należy dołączyć do akt sprawy jako dowód. No i jest
    problem, bo za ten nośnik należało by uznać kartę pamięci. Niby można ją do
    akt dołączyć, ale wychodzi cokolwiek drogo. Tym bardziej, że do każdej
    sprawy musisz nową kartę brać.

    Jakimś rozwiązaniem byłoby używanie aparatów zapisujących fotki na płytach
    CD (tych małych). Ale takie aparaty są drogie i w sumie mało popularne. Stąd
    też w praktyce nie używa się cyfrówek do utrwalania oględzin. Używa się do
    różnych innych celów, no ale to raczej z zadka na wypadku drogowym.

    > Brak kliszy powodujący możliwość obróbki? W tak sposób wszystkie czynności
    > policji na miejscu wypadku można podwazyć. Sfałszować protokół, szkic itd.

    Nie można dołączyć oryginalnego nośnika do akt sprawy, a tego wymaga prawo.
    Po za tym oczywiście możliwości sfałszowania nośnika cyfrowego wydają mi się
    większe, ale to inna sprawa.