  • Data: 2008-04-08 21:18:21
    Temat: Re: [OT] Re: faktura proforma i problemy
    Od: f...@c...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

    > Ty zakładasz, że by płacić VAT i on sie należał, należy być zarejestrowanym
    > podatnikiem VAT. Ja uważam inaczej. VAT - jeśli jest należny - trzeba
    > zapłacić niezależnie czy dopełniono obowiązku rejestracji czy też nie. Art.
    > 5 ustawy VAT bowiem nie ogranicza opodatkowania tylko do wymienionych
    > czynności wykonywanych przez *zarejestrowanych* podatników.

    Nieprawda, nie zakładam czegoś takiego, nie ma zadnej sankcji za
    niezarejestrowanie sie jako podatnik VAT. Podatnikiem sie jest w sposób
    obiektywny. Natomiast ty wykluczasz ze swojej głowy (podobnie zresztą jak
    kiedys to czyniły US) ze wystarczy tylko przesłanka przedmiotowa co do
    definicji działalności gospodarczej. To nieprawda, i WSA w Warszawie oraz
    Wrocławiu, IS we Wrocławiu, IS w Opolu oraz NSA wskazują wyraźnie (oraz ETS w
    sprawach typu Rompelman, Dieter Armbrecht, INZO) ze musi byc spełniona
    przesłanka także podmiotowa a wiec należy działac również jako producent,
    usługodawca etcetera. Na powyższą przesłankę wskazuje także Zubrzycki w
    Leksykonie VAT, Bartosiewicz i Kubacki w w komentarzu do VAT, Michalik takze w
    komentarzu do VAT oraz na koncu Martini i reszta takze w swoim komentarzu do
    VAT.

    > Zgadzam się z Tobą w jednym: jeśli kupisz coś z zamiarem odsprzedaży, nie
    > stajesz się podatnikiem VAT.
    > Jesli jednak sprzedaż ten towar, VAT się należy.

    Jesli działam jako producent, usługodawca itd to owszem nalezy sie. Jesli
    działam jako osoba fizyczna prywatnie i nie jestem producentem, usługodawcą
    itd. to VAT sie nie nalezy nawet jesli wykonałem czynność jednorazowo w
    okolicznosciach wskazujących zamiar na ich wykonywanie w sposob czestotliwy. A
    wiec jesli jako osoba fizyczna tak sobie po prostu kupilem samochód z zamiarem
    odsprzedazy. Wygram z organem podatkowym szast prast w takiej sprawie. A jak
    przez pomylke sie zarejestruje jako podatnik VAT i czynny i wystawie fakture w
    sprawie w ktorej nie jestem podatnikiem to pojde z wnioskiem o stwierdzenie
    nadplaty w VAT i nawet nie bede korygowal zadnych VAT-7 bo nie mialem
    obowiazku ich dostarczyc do US bo nie bylem tak naprawde podatnikiem VAT.

    > Słyszałem o tej sprawie. Tam argumentem niepodlegania pod VAT było to, że
    > działki nie zostały nabyte z zamiarem odsprzedaży, tylko na własne potrzeby.
    > Plan sprzedaży narodził się później. Gdyby jednak już przy nabyciu był
    > zamiar sprzedaży, wyrok byłby zapewne inny.

    Nie, nie bylby inny. Popatrz sobie na wyrok ETS w sprawie Dieter Armbrecht.
    Wystarczylo by aby dany np. rolnik zawodowo zajmujacy sie dzialalnoscia
    rolniczą(a wiec podatnik VAT) wrzucil sobie grunt (ktory przy zakupie chcial
    sprzedac z zyskiem za jakis czas) do działalnosci na potrzeby wlasne oraz np.
    wlasnej rodziny i dopiero np. 5 lat po zakupie porzucil zamiar sprzedazy
    (kwestia oczywiscie jakiegos udowodnienia tego faktu ale pozostanmy przy
    przykladach) i sprzedal to jednak potem juz jako grunt nalezacy do jego
    majatku prywatnego a nie firmowego nawet jesli mialby zamiar jego sprzedazy
    przy zakupie. Nie będzie zadnego VAT.