    From: marek <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: OPS
    Date: Sun, 23 Jun 2019 18:21:08 +0200

    Dnia Sun, 23 Jun 2019 12:42:10 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > postępowanie przed innymi organami państwowymi oraz przed innymi
    > podmiotami, gdy są one powołane z mocy prawa lub na podstawie
    > porozumień do załatwiania spraw określonych w pkt 1". W pkt. 1 mowa o
    > "postępowanie przed organami administracji publicznej w należących
    > do właściwości tych organów sprawach indywidualnych rozstrzyganych
    > w drodze decyzji administracyjnych albo załatwianych milcząco".
    >
    > OPS nie wydają decyzji, zatem nie bardzo widzę powód, by stosować kpa.
    > OPS-y mają statuty i regulaminy i w nich określa się zasady działania. O

    1.1 Skoro, nie widać, jak piszesz, wyłączeniu KPA?
    To podlegają czy nie podlegają?

    Poniżej przytoczę ponownie stanowisko NSA,
    które to stanowisko lokalny OPS
    umieścił w uzasadnieniu swojej odmowy:

    "Należy jednak z cała stanowczością stwierdzić, że zespół
    interdyscyplinarny i grupa robocza nie są organami administracji
    publicznej, a same "Niebieskie Karty" nie są procedurą postępowania
    administracyjnego, w związku z czym wydaje się, że ww. przepisy
    nie mogą nieć zastosowania"
    (NSA z dnia 28 paź. 2009r. sygn OSK 714/09.)

    1.2 Czy w PL obowiązuje prawo precedensowe?
    Nie.
    Więc co to za argument, że w jakiejś sprawie jakiś sąd coś tam
    zawyrokował.
    Kogo to obchodzi?

    1.3 Mało tego. NSA sam nie ma pewności co zresztą sam potwierdza swym
    wyrokiem pisząc "wydaje się", a urzędnicy odmawiają wydania kopii
    powołując się na wątpliwości NSA?
    No i mamy "po drodze" takie "fajne" rozmycie odpowiedzialności.
    Jedwabiście!!!
    Prawda?

    > Trzeba by było znaleźć przepis nakazujący mu to wydać. Co do zasady akta
    > postępowania są własnością OPS i jeśli obowiązek wydania odpisu nie
    > wynika z ustawy, czy jakiegoś aktu niższego rzędy, to może nie wydać.

    2.1 No właśnie "odpisu".
    A petent chce "kopię" potwierdzoną za zgodność z oryginałem
    a nie "odpis".
    Co ciekawe sądy na terytorium RP wydają "kserokopie" potwierdzone
    "za zgodność z oryginałem" a nie odpisy.
    Czyli wydają coś czego prawo nie precyzuje <= Art 77 i 78 Ustawy
    z dnia 28 lipca 2005 r o kosztach sądowych w sprawach cywilnych.

    Bo odpis jest "tożsamy" co do treści bez zachowania typografi
    dokumentu
    zapewne dla tego, że kiedyś były tylko maszyny do pisania
    i różnie się "maszyniście" tekst "justował".

    Z 77 i 78 ww. Ustawy wynika że:

    - za 1 PLN wydają "kopie dokumentu" - art.78
    - za 6 PLN wydają "poświadczony odpis" - art. 77.1.1

    A petent chce kopię a nie odpis.
    A żeby bardziej bolało: chce kopię "potwierdzona za zgodność
    z oryginałem"

    I co na to "przepisy"?

    Czy KPA ma "odrębne" przepisy w zakresie wydawania kopii?

    W KPA wydaje się "kopie" czy "odpisy"

    Czy urzędnik może wydać tylko to co "mu wolno wydać",
    a tego co "mu nie zabraniają przepisy" nie może wydać?

    > Tu już na pewno może. Ja podpisuję szereg dokumentów, ale nie rodzi to
    > prawa do przechowywania przeze mnie prywatnie ich kopii.

    3.1 A co ma zrobić petent, który podpisał jakiś dokument mało istotny,
    a dowiaduje się po pewnym czasie, że "jego podpis" jest pod innym
    dokumentem o "znaczeniu strategicznym".
    O ww. fakcie pewien urzędnik "wygadał się" niejako "miedzy wierszami"
    w korespondencji prowadzonej z OPS-em.
    Jest dowód.
    Zachodzi uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa
    polegającego na sfałszowaniu nie tyle podpisu co
    typografii pewnego dokumentu/ów.
    Mniejsza o szczegóły.
    Petent obawia się "zniknięcia" tego dokumentu będącego dowodem
    popełnienia przestępstwa przez pracowników OPS-u.
    Chodzi tylko o zdobycie jego kopii "tak na wszelki wypadek".
    Przyda się.

    > CZasem może, a czasem nie. Przeważnie nie może.

    4.1 A kiedy może a kiedy nie?
    Regulują to "jakieś" przepisy. Czy też zależy to od rozmiarów
    bombonierki dla "Pani Krysi"?

    > To musisz uderzyć do jakiegoś lokalnego Posła z prośbą o zmianę. Na
    > grupie nikt chyba nie pomoże.

    5.1 Dzielę się tylko swoimi spostrzeżeniami.
    I z góry dziękuję za uwagi i rady.
    Jeśli moja prośba nie sprawi większego kłopotu to czekam na kolejne.

    Trzeba najpierw zabezpieczyć wszystkie dowody, potwierdzające
    istnienie lokalnej kliki.

    A zmiany na pewno nastąpią.
    Nie odpuszczę.

    6.1 Czy powtarzanie przez urzędnika pomówień wymyślonych przez "dwie
    osoby" podpada pod dobrowolną ocenę "materiału dowodowego"?
    "Materiału dowodowego" to za dużo napisane.
    Ale!
    "Materiały" OPS-u stają się takimi potem w procesie karnym.
    A pani sędzia, w "geście solidarności jajników", wygłasza sobie
    formułkę:
    "- Z dokumentów nadesłanych z OPS-u wynika, że pan jest osobą która
    się znęcała..."

    A tylko sąd ma prawo do swobodnej oceny materiału dowodowego.
    Dobrowolna ocena materiału dowodowego podpada, o ile się nie mylę,
    pod KK.
    I gdzieś po drodze rozmywa się odpowiedzialność OPS-u
    za "tworzenie kartoteki".
    Jedwabiście?
    Prawda?

    Czasem odnoszę nieoparte wrażenie, że te OPS-y powstały tylko po to
    by "ułatwić" sądom pracę, a lokalnym "urzędnikom" dać "władzę"
    by ukoić ich tęsknotę za minionym systemem, gdy czasem przypadkiem
    natkną się w domowej szufladzie na legitymację w kolorze czerwonym.
    Jeszcze swoją lub po tatusiu.