  • Data: 2019-06-23 12:42:10
    Temat: Re: OPS
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 23.06.2019 o 07:10, marek pisze:

    > 1. Czy naprawdę OPS-y nie podlegają KPA?

    OPS pracują wg Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu
    przemocy w rodzinie. Nie widzę tam nigdzie wyłączenia KPA. W KPA a wart.
    1.2 czytam "Kodeks postępowania administracyjnego normuje (...)
    postępowanie przed innymi organami państwowymi oraz przed innymi
    podmiotami, gdy są one powołane z mocy prawa lub na podstawie
    porozumień do załatwiania spraw określonych w pkt 1". W pkt. 1 mowa o
    "postępowanie przed organami administracji publicznej w należących
    do właściwości tych organów sprawach indywidualnych rozstrzyganych
    w drodze decyzji administracyjnych albo załatwianych milcząco".

    OPS nie wydają decyzji, zatem nie bardzo widzę powód, by stosować kpa.
    OPS-y mają statuty i regulaminy i w nich określa się zasady działania. O
    który konkretnie OPS chodzi?

    > 2. Czy taki urzędnik ma prawo odmówić wydania kopii pisma
    > tej stronie, która to pismo wcześniej złożyła do OPS-u
    > a z jakiś (tam) powodów chce mieć jego kopię?

    Trzeba by było znaleźć przepis nakazujący mu to wydać. Co do zasady akta
    postępowania są własnością OPS i jeśli obowiązek wydania odpisu nie
    wynika z ustawy, czy jakiegoś aktu niższego rzędy, to może nie wydać.

    > 3. Czy taki urzędnik ma prawo odmówić wydania kopii pisma
    > stronie , której podpis "ponoć" znalazł się na dokumencie
    > autorstwa OPS-u.

    Tu już na pewno może. Ja podpisuję szereg dokumentów, ale nie rodzi to
    prawa do przechowywania przeze mnie prywatnie ich kopii.

    > 4. Czy "petent" nie ma prawa żądać kopii dokumentu
    > na którym składa swój podpis?

    CZasem może, a czasem nie. Przeważnie nie może.

    > Bo jeśli tak to należy zrobić nowelizację przepisów,
    > gdyż to co się "odiwania" w OPS-ach to przekracza ludzkie pojęcie.
    > Krzywdzeni są ludzie bo kilku kurom z OPS-u uderzyła sodówka.

    To musisz uderzyć do jakiegoś lokalnego Posła z prośbą o zmianę. Na
    grupie nikt chyba nie pomoże.