eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoNiezbywalność autorskich praw osobistych a zakaz publikowania utworuRe: Niezbywalność autorskich praw osobistych a zakaz publikowania utworu
  • Data: 2010-06-06 14:01:08
    Temat: Re: Niezbywalność autorskich praw osobistych a zakaz publikowania utworu
    Od: Olgierd <n...@n...problem> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sun, 06 Jun 2010 04:10:21 -0700, Konrad napisał(a):

    > 1) Autorskie prawa majątkowe zostają przy mnie. Więc teoretycznie
    > powinienem mieć możliwość umieszczenia tych zdjęć na stronie i
    > powiedzenia: "Szanowny gościu. To ja zrobiłem takie i takie zdjęcie.
    > Dnia takiego i takiego w miejscu takim a takim"

    Przejęzyczyłeś się, bo jak rozumiem majątkowe zbyłeś (bo tylko te można
    zbyć). Więc możesz się chwalić, że wykonałeś jakiś utwór.

    > 2) Umowa nie określa
    > wynagrodzenia za przekazanie praw autorskich. Określa wynagrodzenie za
    > realizację reportażu ślubnego. Więc teoretycznie mogę się domagać
    > dodatkowego wynagrodzenia ?

    Rozumiem, że sytuacja wygląda tak, że literalnie nie jest powiedziane, że
    wynagrodzenie dostałeś za przeniesienie tych praw, lecz za samą
    realizację? Jeśli intencją stron było to, co wiesz, że było -- nie możesz.

    > 3) "ART 41.3. Nieważna jest umowa w części
    > dotyczącej wszystkich utworów lub wszystkich utworów określonego rodzaju
    > tego samego twórcy mających powstać w przyszłości.". Czy można więc w
    > kwietniu podpisać umowę dotyczącą zdjęcć wykonanych w każdy weekend
    > następnych 6-ciu miesięcy?

    A to są wszystkie utwory jakie zamierzasz wykonać w przyszłości?? ;-) I
    jeśli zrobisz jakieś inne zdjęcie, to też prawa do nich nabywa Twój
    kontrahent?
    Chyba nie...

    > 4) "ART 56.1. Twórca może odstąpić od umowy lub ją wypowiedzieć ze
    > względu na swoje istotne interesy twórcze." - No moim żywotnym interesem
    > jest, aby te zdjęcia były na tej stronie. Ponieważ ludzie na nią
    > przychodzą i mogą zobaczyć, czy jestem czegoś wart, czy nie. I czy
    > chcieliby abym robił im zdjęcia, czy nie.

    No i? Prawdę mówiąc zrobiłem (za pieniądze) w życiu parę zdjęć, natomiast
    mimo to mogę coś tam prezentować w sieci czy gdzieś.

    > 6) Czy ta firma ma prawo przekazać te zdjęcia dalej swoim klientom nie
    > informując ich o autorstwie zdjęć? No bo jest to rozpowszechnianie
    > utworu bez podania imienia i nazwiska twórcy. Wiem, że firma nie
    > informowała swoich klientów o tym, kto jest autorem zdjęć ślubnych,
    > które otrzymali. A nawet więcej, sama się pod nimi podpisała.

    Wiele zależy od kontekstu, zwróć uwagę, że w przypadku np. reklam
    wykonanych przez grafików jego nazwisko prawie nigdy (bardzo bardzo
    rzadko) pojawia się przy utworze.
    Czasem takie widuję (np. w prasie), ale jest to olbrzymia rzadkość.

    > W długiej umowie jest zapis, że materiał powstały w wyniku realizacji
    > tych usług stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa i nie wolno mi go
    > publikować na stronach internetowych itd. I, że za każde opublikowane
    > zdjęcie firmie przysługuje kara umowna w wysokości 5000 za każde
    > zdjęcie. No, ale jeżeli ten zapis jest sprzeczny z ustawą o prawie
    > autorskim to znaczy, że absolutnie by nie funkcjonował, prawda? Bo
    > jeżeli umowa mówi, że zabraniają mi publikować. A ustawa mówi, że nie
    > mogą mi zabronić to silniejsza jest oczywiście ustawa.

    Ale gdzie ustawa mówi, że nie mogą Ci tego zabronić??!
    Jeśli pijesz do ad. 1) powyżej, to najpierw porównaj to, co napisałeś
    tam, a teraz to, co tutaj.

    > Będąc pod presją podpisałem umowę, która nie do końca była korzystna dla
    > mnie. I teraz szukam metody, żeby tą umowę jakoś podważyć. No bo jak się
    > kończą pieniądze to się łapie co jest...

    Ale co to za presja? Działałeś pod przymusem czy teraz po prostu chcesz
    pokombinować?

    --
    :) Olgierd ||
    Lege Artis ==> http://legeartis.org.pl