eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoNieuprawnione przechowywanie danych karty kredytowej - do jakiej instytucji iść ze skargą? › Re: Nieuprawnione przechowywanie danych karty kredytowej - do jakiej instytucji iść ze skargą?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.cyf-kr.edu.pl!news.nask
    .pl!news.nask.org.pl!not-for-mail
    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki,pl.soc.prawo
    Subject: Re: Nieuprawnione przechowywanie danych karty kredytowej - do jakiej
    instytucji iść ze skargą?
    Date: Fri, 17 Feb 2012 20:04:40 +0100
    Organization: NASK - www.nask.pl
    Lines: 42
    Message-ID: <m...@i...localdomain>
    References: <jgu8h4$9vf$1@usenet.news.interia.pl>
    <s...@p...org>
    <jh6l17$486$1@usenet.news.interia.pl>
    <m...@i...localdomain> <p...@r...org>
    <m...@i...localdomain> <p...@r...org>
    <m...@i...localdomain> <p...@r...org>
    NNTP-Posting-Host: nat.piap.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: pippin.nask.net.pl 1329505576 10776 195.187.100.13 (17 Feb 2012 19:06:16
    GMT)
    X-Complaints-To: abuse ATSIGN nask.pl
    NNTP-Posting-Date: Fri, 17 Feb 2012 19:06:16 +0000 (UTC)
    Cancel-Lock: sha1:IhaQ48z59jOSWU6GhW+keA8AGuI=
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.biznes.banki:567421 pl.soc.prawo:698698
    [ ukryj nagłówki ]

    Olgierd <n...@n...problem> writes:

    >> W PayU, może tak. Ogólnie rzecz biorąc, nie. BTW to niekoniecznie
    >> musiały być stałe obciążenia, rachunek telefoniczny jest zmienny (tym
    >> bardziej kiedyś, gdy nie było minut opłaconych z góry).
    >
    > Stałego w sensie cyklicznego, nie o stałej wysokości.
    >
    > EIP mówiła, że użytkownika można obciążyć tylko po przeprowadzeniu
    > autoryzacji w sposób elektroniczny lub podpisem; nie było możliwości
    > zlecenia autoryzacji w inny sposób.

    Nie, nie chodziło o "autoryzację w sposób elektroniczny", ale
    o "elektroniczną identyfikację posiadacza" (IMHO jedyna sensowna
    interpretacja to wiarygodny podpis cyfrowy). Nawet podanie PINu nie
    mogło być wystarczającym argumentem (choć w praktyce było).

    Zgodzisz się też chyba że nie ma tu żadnej różnicy pomiędzy zleceniami
    cyklicznymi i "zwykłymi". Podobnie "zwykłe" zlecenia można było
    skutecznie składać przez telefon/internet/listownie.

    W ustawie było zastrzeżenie, że umowa może przewidywać obciążanie bez
    "fizycznego przedstawienia" i że to jest w porządku. Zakładam, że
    regulamin (np. zmieniający się) musiałby tu być traktowany (być może
    troche prawem kaduka) jako część umowy ("w rozumieniu ustawy"), bo na
    pewno wiele oryginalnych umów i regulaminów nic nie mówiło o zdalnych
    transakcjach. Było nieźle jeśli w ogóle zawarto "umowę o kartę
    płatniczą" (zwłaszcza taką do istniejącego wcześniej rachunku
    bieżącego).

    > Ustawa o usługach płatniczych jest tu bardziej liberalna: bank w umowie z
    > klientem określa sposoby autoryzacji transakcji. PayU już się
    > dostosowała, zaś karty -- nawet bez zmian w umowach -- pewnie dlatego, że
    > one są bardziej międzynarodowe, niż polskie :)

    Karty są międzynarodowe ale podlegają prawu polskiemu.

    Faktem jest że interpretacje ustawy do łatwych i jednoznacznych nie
    należały, chociaż akurat problemy dotyczyły raczej odpowiedzialności
    za fraudy a nie samej możliwości płacenia zdalnego.
    --
    Krzysztof Halasa

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1