    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Mon, 14 Nov 2011 14:39:18 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Nieprzyjęcie mandatu a sąd

    On Sun, 13 Nov 2011, Budzik wrote:

    > Osobnik posiadający mail w...@g...pl.invalid napisał(a) w poprzednim
    odcinku co następuje:

    >> W jakich okolicznościach może anulować?
    >>
    >> anulowac co?
    >> mandatu nie ma.
    >> moze odstapic od karania.
    >>
    > anulować karę oczywiście.

    Ale przecież kary NIE MA.
    Skoro nie przyjmujesz mandatu, to nie ma kary - jakby kara była,
    to ponieważ nie można dwa razy karać za to samo, sąd nie mógłby
    już karać drugi raz (co najwyżej musiałby "cofnąć" mandat *jeśli
    byłyby do tego podstawy* i drugi raz ukarać inaczej, już prawidłowo).

    > Lub, jak ładnie to ująłeś, odstąpić od karania.

    Formalnie rzecz biorąc są dwa różne przypadki :), jeden z grubsza
    odpowiadający uniewinnienu, drugi niekaraniu z przyczyn różnych.

    > rzeczywiście taka jest praktyka?
    > Pytam, bo słyszałem zgoła coś innego od kilku znajomych, którzy wybrali tę
    > drogę.

    A byli ukarani przez sąd, czy dlatego zdecydowali się sądzić, że
    podstawy do karania były wątpliwe i ową "wątpliwość" sąd uznał?

    > a z innych powodów? np. kiepska sytuacja finansowa itp?

    Jak Ci napisali, to się oburzyłeś.
    A tak to z grubsza działa - jak karanego nie stać na grzywnę, to
    sąd może chcieć mu "pomóc" za pomocą wyboru innej metody na
    jej spłacenie.

    Skoro powołujesz się na znane Ci przypadki wybierających sąd
    (zamiast mandatu), spróbuj to właśnie uściślić: czy oni nie
    odebrali mandatu "bo tak, może sąd da niższą grzywnę", czy
    raczej byli pewni że są karani na wyrost.

    pzdr, Gotfryd